نوشته شده توسط : علی

در حال حاضر در میان بازی های دیجیتالی بازی های ویدئویی به شدت مورد استقبال قرار دارند.هر ساله تعداد زیادی از بازی‌های ویدیویی به بازار عرضه می‌شوند. و هر یک طرفدارهای مخصوص خود را دارند و شرکت‌های ارائه دهنده این بازی‌ها به شدت با هم در حال رقابتند تا فروش بیشتری از بازی‌های آنلاین و آفلاین یا حتی بازی های اکانتی پی اس فور را به دست آورند .و سهم بزرگی از بازار را نصیب خود کنند.

اما همه این شرکت‌ها موفق نیستند و هر ساله فقط تعداد خاصی از این بازی‌ها مورد استقبال گیمرها و افراد دیگر قرار می‌گیرد می‌درخشد. سال ۲۰۲۲ برعکس سایر سال‌ها سالی پربار نبود خیلی از بازی‌های بزرگ به سرعت قبل منتشر نشد و انتشار آنها به سال بعدش منتقل شد یکی از دلایل آن هم نبودن فرانچایز‌های پرقدرت می‌توان دانست. یکی از بازی‌هایی که به عنوان نامزد بهترین بازی در این سال معرفی شد بازی گاد آف وار بود. که نسبت به سایر بازی‌ها توانست جای خود را باز کند و بیشتر بدرخشد.

بازی شماره 30

Gotham Knights

 

گاتهام نایتس اولین بازی بتمن بعد از سال‌هاست که خود بتمن در آن غایب اصلی است! شوالیه‌های گاتهام، در واقع داستان ماجراجویی‌های پس از مرگ بتمن را روایت می‌کند. رابین، نایت‌وینگ، بت‌گرل و رد هود، داستان و ماجراجویی جذابی دارند اما نه آن‌قدری که بتواند آن را تبدیل به یک بازی خاطره‌انگیز مثل مجموعه بازی‌های بتمن آرکام کند. گاتهام نایتس سعی خودش را برای بیرون آمدن از زیر سایه بازی‌های راکستدی می‌کند و این تلاش به تنهایی لایق آن است که قصه رویارویی سایدکیک‌های بتمن از راز «محفل جغدها» جزو ۳۰ بازی برتر سال ما قرار بگیرد.

بازی شماره29

Gran Turismo 7

موتور ماشین‌های گرن توریسمو در نسل جدید سونی، با قدرت‌تر از همیشه به صدا درآمد. نسخه هفتم از این فرنچایز با گرافیکی خارق العاده و گیم‌پلی اعتیاد آور خود همچنان می‌درخشد و موسیقی بی‌نظیری آن را همراهی می‌کند. بازی بیش از حد به پرداخت درون برنامه‌ای تکیه کرده و اگر طعمکار نبود، خیلی بیشتر در دل گیمرها قرار می‌گرفت.

Gran Turismo 7
Weird West

بازی شماره 28

Weird West

«ویرد وست» درست مثل اسمش یک بازی عجیب است. عنوانی که توسط رافائل کولانتونیو (Raphael Colantonio) کارگردان بازی Prey ساخته شد و ایده‌هایی بزرگ با بودجه‌ایی پایین و اجرایی ضعیف را به ارمغان آورد. در ابتدا شاید سیستم محور بودن اجزای مختلف بازی توجه شما را جلب کند، اما سیستم مبارزات افتضاح که با به‌روزرسانی‌ها هم چندان بهبود پیدا نکرد، هوش مصنوعی‌ای که بود و نبود آن فرقی ندارد و البته سیستم رویارویی تصادفی با دشمنان که به راحتی می‌توان آن را دور زد و به این واسطه عملاً چالش‌های بازی را ازبین برد، این اثر را به تجربه‌ای شدیداً سطح پایین تبدیل می‌کند. البته ایده‌هایی مثل کشتن کل NPCها با تاثیر روی گیمپلی و روایت داستان از دید چند شخصیت به جذابیت این عنوان تا حدودی کمک می‌کنند.

بازی شماره 27

Sonic Frontiers

سونیک بالاخره توانست پوست اندازی کند و در قالب یک بازی مدرن و امروزی ظاهر شود و کماکان بدرخشد. بازی Sonic Frontiers یک بازی جهان‌باز با حضور سونیک و دوستانش است که توانسته با حفظ المان‌های سنتی این فرنچایز و ترکیب آن با یک گیم‌پلی جدید، بازی زیبایی بیافریند و سونیک را تبدیل به یک اثر اکشن/ماجراجویی دوست‌داشتنی کند.

Sonic Frontiers
Halo Infinite

بازی شماره 26


Halo Infinite

از عمر هیلو اینفینیت تقریبا یک سال می‌گذرد. اوایل عرضه بازی، اینفینیت به مراتب بازی موفق‌تری به حساب می‌آمد تا الان. دلیلش هم انتظارات پایین‌تری بود که داشتیم و بعد از گذشت یک سال، اینفینیت وضعیتش از روز اول به مراتب وخیم‌تر است. داستان‌سرایی قوی‌تر نسبت به هیلو ۵ و جرات نوآوری در سبک و طراحی بازی، بخش داستانی اینفینیت را برتر از نسخه پیشین جلوه داد اما کم‌محتوا بودن دنیای بزرگ بازی و درجا زدن قسمت مولتی پلیر، کاری کرد که هیلو اینفینیت با شروع نسبتا خوبی که داشت، در کمتر از یک سال رو به فراموشی برود. هنوز هم شانس زیادی برای احیای هیلو وجود دارد و باید دید مایکروسافت با پرچم‌دار انحصاری‌هایش چه می‌کند.

بازی شماره 25


Horizon: Forbidden West

بازی Horizon: Forbidden West یک انحصاری خوش ساخت از سونی با جلوه‌های بصری و صوتی خارق العاده، گرافیک هنری زیبا و جهان پرجزئیات است. این بازی جهان‌باز در ادامه‌ی عنوان قبلی، داستان الوی و ماجراجویی‌هایش را بازگو می‌کند. با وجود اینکه این عنوان نسبت به نسخه‌ی قبلی بهبودهای زیادی را تجربه کرده است، اما همچنان ضعف داستانی، گیم‌پلی خسته کننده، مشکلات فنی و ریتم کند مانع از تبدیل شدن بازی جدید گوریلاگیمز به عنوان یک اثر درجه یک و به یادماندنی شده است؛ با این حال در این عنوان شاهد شخصیت پردازی بهتر، جهان غنی‌تر، مراحل فرعی جذاب‌تر و البته مبارزات هیجان انگیزتری نسبت به نسخه‌ی اول هستیم که قابل تقدیر است.

Horizon: Forbidden West
Call of Duty: Modern Warfare 2

بازی شماره 24


Call of Duty: Modern Warfare 2

چند سالی بود که عادت کرده بودیم بازی‌های Call of Duty هر بار به یک طریق ناامیدمان کنند، اما اینفینیتی وارد با Call of Duty: Modern Warfare 2 به دنبال بدست آوردن دوباره دل طرفداران بود و آن‌ها در ماموریت خود تا حد زیادی موفق شدند. بخش داستانی بازی شاید یکی از بهترین کمپین‌های کل سری باشد و علاوه بر داشتن مجموعه‌ای از شخصیت‌های دوست داشتنی، بعد از سال‌ها دست به نوآوری و تغییر در طراحی مراحل خود زده است که اکثرا با موفقیت پیاده‌سازی شده‌اند. از طرفی حالت چندنفره بازی شاید پرمحتواترین، بالانس‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین مولتی‌پلیر کال آو دیوتی در چند سال اخیر باشد. صدالبته که بازی ایرادات خود را دارد (رابط کاربری بازی با هیچ نیتی جز شر خالص نمی‌تواند ساخته شده باشد)، اما در کل مدرن وارفر 2 تا حد زیادی یادآور روزهای اوج این فرنچایز است.

بازی شماره 23


Stacklands

انتشار سالیانه یک بازی کارتی فوق‌العاده تبدیل به یک روتین ثابت شده. سال گذشته Inscryption برخلاف انتظارات عمل کرد و توانست تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های سال شود. از طرفی امسال Stacklands را داریم که بر خلاف ظاهرش یکی از اعتیادآورترین گیم‌پلی‌های ممکن را در اختیارتان قرار می‌دهد. در Stacklands یک بازی بقا را در قالب یک بازی کارتی تجربه می‌کنید. مردمانتان را سراغ انجام کارهای مختلفی مثل قطع درختان، جمع کردن غذا، کار کردن روی سازه‌ها و... می‌فرستید. بقا مهم‌ترین نکته در Stacklands است و خطرات مختلفی وجود دارد که بخواهد شما را در رسیدن به این هدف متوقف کند. حتی اگر به تجربه بازی‌های کارتی علاقه ندارید، حتما Stacklands را تجربه کنید!

Stacklands
Return to Monkey Island

بازی شماره 22


Return to Monkey Island

بازی Return to Monkey Island ششمین بازی از سری Monkey Island که بازگشتی دوباره را در این سری دوست داشتنی و البته سبک اشاره و کلیک (Point and click) رقم زده است. این عنوان یک انتخاب ایده آل برای همه‌ی کسانی است که از حل کردن پازل‌های متنوع و معماهای هوشمندانه لذت می‌برند. بازی در کنار پیش بردن داستان شما را با کارکترهای به یاد ماندنی و دنیای جذاب دو بعدی خود آشنا می‌کند. دیالوگ‌های این بازی با طنز زیرکانه‌ای نوشته شده‌اند که در کنار صداگذاری باکیفیت، تجربه‌ی روایت را برای مخاطب دو چندان می‌کند. این عنوان یک اختتامیه باشکوه از استودیوی ران گیلبرت برای این سری سی ساله محسوب می‌شود که برای طرفدارن قدیمی این سری ارزش تجربه‌ی بالایی دارد.

بازی شماره 21


IMMORTALITY

سم بارلو اولین بار با بازی Her Story کار جدیدی را در زمینه بازی‌های تعاملی انجام داد و Immortality جدیدترین تلاش او در این زمینه است. شاید Immortality کمترین اثر ویدیوگیمی این لیست باشد، اما برای مخاطبان بازی‌های هیدن آبجکت و پازل، ایمورتالیتی یک اثر بی‌نظیر است. اثری که بیشتر نقش غذای ذهن بازیکنانی را بازی می‌کند که دنبال چالش کارآگاهی هستند. علاوه بر این، عاشقان سینما و آثار تعاملی نیز به شدت با این بازی ارتباط برقرار می‌کنند و شاید بتوانیم Immortality را یکی از آن پل‌هایی بدانیم که سینما و بازی را در نزدیکترین نقطه ممکن به هم وصل می‌کنند و این کار را هم به شکل استادانه انجام می‌دهند.

IMMORTALITY
Grounded

بازی شماره 20


Grounded

برخی از بازی‌های ویدیویی آنقدر ایده‌های جدید و جذابی را ارائه می‌کنند که تا سالیان سال در ذهن مخاطبانشان باقی می‌مانند. استودیو آبسیدین را به واسطه کارنامه طلایی‌اش در ساخت عناوینی مانند Fallout: New Vegas و Pillars of Eternityها می‌شناسیم و وقتی می‌شنویم که قرار است یک بازی جدید در سبک بقا از آن‌ها ببینیم، مشخص است که انتظاراتمان سر به فلک می‌کشد. Grounded از آن دسته بازی‌هایی است که به سرعت با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. گروهی کنجکاو که وارد یک باغچه کوچک می‌شوند و تصمیم می‌گیرند با ابعادی به اندازه یک سنگ‌ریزه شروع به ماجراجویی کنند. Grounded از آن دسته عناوینی است که تجربه‌اش با همراهی دوستانتان می‌تواند جزو لذت‌بخش‌ترین لحظات زندگیتان شود.

بازی شماره 19


Kirby and the Forgotten Land

بازی Kirby and the Forgotten Land بازگشتی به یکی از دوست داشتنی‌ترین شخصیت‌های نینتندو است. این بار Kirby در طراحی گرافیکی سه بعدی و در قالب یک عنوان پلتفرمر شما را همراه خود می‌کند. پیشرفت منطقی و سرگرم کننده‌ی مراحل در کنار گیم‌پلی جذاب باعث شده تا این بازی نیز مانند محصولات انحصاری نینتندو به شدت اعتیاد آور باشد. طراح گرافیکی زیبا، موسیقی گوش‌نواز، پازل‌های جذاب و طراحی مراحل از این بازی یک عنوان باارزش بالا روی پلتفرم سوییچ ساخته است. ویژگی‌های مثبت این عنوان چنان زیاد است که مانع از به چشم آمدن ضعف‌های داستانی، دشمنان تکراری و توانایی‌های کم کاربرد Kirby می‌شود.

Kirby and the Forgotten Land
OlliOlli World

بازی شماره 18


OlliOlli World

OlliOlli World از آن دست بازی‌هایی است که در نگاه اول، شاید نتوانید جدی‌اش بگیرید. به صورت کلی با یک بازی دو و نیم بعدی آرکید طرف هستید که سعی می‌کند تجربه متفاوتی از اسکیت بورد سواری را ارائه دهد. اما کافیست به همین بازی به ظاهر ساده کمی وقت بدهید تا با گرافیک رنگارنگ، طراحی‌های هنرمندانه، استیج‌های هوشمندانه و از همه مهم‌تر گیم‌پلی جذابش، ساعات زیادی از اوقات فراغتتان را به خودش اختصاص دهد. چالش منصفانه و جذابیت تکنیک‌هایی که می‌توانید با اسکیت بورد پیاده کنید، به راحتی می‌توانند هر نوع مخاطبی را به خودش درگیر کند و ترکیب تمام این‌ها با طراحی خوش ساخت بازی، باعث شده‌اند تا OlliOlli World از یک بازی معمولی به یکی سورپرایزهای سال ۲۰۲۲ تبدیل شوند و جایگاه خوبی در بین بهترین بازی‌های امسال به دست آورد.

بازی شماره 17


Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge

بازی جدید لاکپشت‌های نینجا یا Shredder's Revenge، حال و هوای بازی‌های قدیمی این مجموعه را دارد. استودیوی Dotemu که پیش از این با Streets of Rage 4 کولاک کرده بود، امسال دست روی یک پروژه کلاسیک و نوستالژی دیگر گذاشت و نتیجه واقعا رضایت‌بخش بود. بازی Teenage Mutant Shredder’s Revenge عصر آرکید گیمینگ را از نو زنده می‌کند و با این که سفری نسبتا کوتاه است، ارزش تکرار خوبی دارد و جزو بهترین بیتم آپ‌های سال قرار می‌گیرد؛ مخصوصا وقتی که می‌فهمید بازی را می‌توانید به صورت ۶ نفره تجربه کنید!

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge
Tunic

بازی شماره 16


Tunic

Tunic یادآور دوران خوش بازی‌های کلاسیکی چون سری Legend of Zelda است و تیم سازنده‌اش سعی کرده‌ با الهام گرفتن از آثاری نظیر Link’s Awakening، عنوانی در ظاهر آشنا اما با تفاوت‌هایی خاص را روانه بازار کند. Tunic شما را در نقش روباهی ماجراجو، وارد دنیایی رنگارنگ و به هم پیوسته می‌کند و از شما می‌خواهد تا کنجاویتان را برای پیدا کردن ابزاری که بتوانند مسیرهای بیشتری را برایتان باز کنند تقویت کنید. مثل تمام آثاری که Tunic از آن‌ها الهام گرفته، لذت تجربه بازی وقتی رقم می‌خورد که تنوع مراحل و پازل‌های ریز و درشتی که سد راهتان می‌شود را پشت سر می‌گذارید. درست در همین نقطه، زیبایی ذات سرگرم کننده Tunic پدیدار می‌شود و ترکیبش با اکشن چالش برانگیز بازی، باعث خلق یکی از بهترین بازی‌های مستقلی شده که می‌توانید در سال ۲۰۲۲ تجربه کنید.

بازی شماره 15


Neon White

بازی نئون وایت از آن دسته بازی‌هایی است که کمتر دیده شده ولی باید بدانید با خلاقیت و نبوغی که در گیم‌پلی آن به کار رفته، یک بازی اکشن بی‌نظیر را ارائه می‌کند. بازی داستان دیوانه‌وار و جذابی هم دارد اما مهمترین ویژگی آن، سریع‌السیر بودن گیم‌پلی بازی و موسیقی شگفت‌انگیز و همخوان با همین سرعت بازی است که آن را تبدیل به اثری جذاب می‌کند.

Neon White
Lego Star Wars: The Skywalker Saga

بازی شماره 14


Lego Star Wars: The Skywalker Saga

کالکشن جدید لگو استار وارز، در واقع ۹ قصه‌ی متوالی از ۳ سه‌گانه مختلف بود. این که سازنده‌ها چطور توازن بین این ۹ فیلم را با گیم‌پلی بازی و تکرارپذیری آن تلفیق کردند، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای بازی است. هر اپیزود از بازی چندین مرحله‌ی مختلف دارد که هر یک به نوعی با دیگری متفاوتند. علاوه بر این، هر مرحله طوری طراحی شده تا مانند دیگر بازی‌های لگو، بعد از تمام کردن هر مرحله دوباره بخواهید به آن برگردید و قسمت‌های مخفی و آیتم‌های جامانده را جمع‌آوری کنید و این تکرارپذیری، یک پکیج استثنایی با ارزش تکرار بالا را ساخته است.

بازی شماره 13


Signalis

انتشار ریمیک رزیدنت اویل ۲ و ۳ باعث شد به طور کلی سبک و ظاهر کلاسیک آن‌ها را فراموش کنیم. سالیان سال است که هیچ بازی ویدیویی دیگری با این خصوصیات ساخته نشده و برای نسل‌هایی که نتوانستند ژانر وحشت را از دید دوربین ثابت کپکام تجربه کنند این مسئله قطعا ناراحت‌کننده‌ است. همیشه بازی‌های ایندی راه حلی برای بن‌بست‌های دنیای ویدیوگیم بوده‌اند. این بار نیز Signalis تصمیم گرفته تا یاد و خاطره رزیدنت اویل‌های کلاسیک را یک بار دیگر برای طرفداران این سبک زنده کند. همان‌طور که حدس زده‌اید Signalis داستانی جدید را در باطنی شناخته شده ارائه می‌کند و آنقدر در انجام این کار متبهر است که خیلی زود مخاطبانش را تبدیل به طرفدارانی پر و پا قرص می‌کند. اگر دوست دارید یاد و خاطره رزیدنت اویل‌های کلاسیک برایتان زنده شود تجربه Signalis را از دست ندهید.

Signalis
Metal: Hellsinger

بازی شماره 12


Metal: Hellsinger

بازی Metal: Hellsinger یک شوتر اول شخص جدید است که توانسته با ترکیب سبک Doom و موسیقی متال و هوی متال تجربه‌ای بسیار جذاب خلق کند. داستان و شخصیت‌پردازی در این بازی عملکرد خیره‌کننده‌ای ندارند؛ اما گیم‌پلی پرهیجان، اکشن و جذاب این عنوان به راحتی توانسته این ضعف را بپوشاند. تنوع سلاح‌ها و سبک مبارزه‌ی این بازی می‌تواند برای ساعت‌ها شما را به خود سرگرم کند. ترکیب مبارزات اکشن و سریع با موسیقی باکیفیت نیز، لذت تجربه را دوچندان کرده است. بازی Metal: Hellsinger یک عنوان سرگرم‌کننده و از بهترین بازی‌های امسال بود، اما نوآوری ویژه‌ای در آن دیده نمی‌شود.

بازی شماره 11


Mario + Rabbids Sparks of Hope

ماریو و خرگوش‌ها بار دیگر دور هم جمع شدند تا یک بازی جذاب و مفرح را خلق کنند. بازی آنچنان خلاقیتی در خود ندارد اما تکرار یک فرمول بسیار موفق است که با چاشنی‌های هرچند اندک، توانسته راه خود را ادامه دهد.‌ یک بازی فان و بامزه با گیم‌پلی اعتیاد‌آور که تک‌نفره تجربه کردن و یا گروهی بازی کردن آن، به معنای واقعی مزه‌ای از طعم «شادی» می‌دهد.

Mario + Rabbids Sparks of Hope
God of War Ragnarok

بازی شماره 10


God of War Ragnarok

رگناروک قطعا آن بازی‌ای نخواهد بود که در ذهن طرفداران باقی بماند. حفره‌های داستانی متعدد و پرداخت سرسری به برخی اتفاقات باعث شده تا سوالات زیادی در طول بازی برای شما به وجود بیاید که درنهایت هیچ پاسخی برایشان دریافت نمی‌کنید. درحالی که «رگناروک یا پایان جهان» می‌توانست نقطه قوت بازی باشد، تبدیل به پاشنه آشیل آن شده و آنطور که انتظار دارید در بازی ظاهر نمی‌شود. از طرفی اصرار عجیب سازندگان بازی بر سه‌گانه نشدن حضور کریتوس و آتریوس در نورس و اجبار به اتمام داستان در رگناروک بسیاری از پتانسیل‌های این دنیای بزرگ را از بین می‌برد. گاد آو وار رگناروک به نسبت نسخه قبلی بزرگ‌تر و کامل‌تر شده، اما از برخی مشکلات عمیق مانند ریتم و روایت داستان رنج می‌برد.

بازی شماره 9


Sifu

با عرضه پلی استیشن ۲، بازی‌های بیتم‌آپ آرام آرام فروغ خودشان را از دست دادند. اما در سال ۲۰۲۲ با یک پدیده خیلی جذاب در این زیر ژانر بازی‌های اکشن طرف بودیم. پروژه‌ای به نام Sifu که حتی از تریلرهایش نیز بوی موفقیت به مشام می‌رسید. ایده کلی Sifu مانند تمام هم سبک‌هایش ساده است؛ با مشت و لگد به جان دشمنان بیفت و استیج را از آن‌ها خالی کن. با این حال، به جای اینکه سازندگان بازی صرفا روی طراحی سیستم مبارزات بازی تمرکز کنند، روی یک ایده فوق‌العاده جذاب وقت گذاشتند. این ایده، یک قانون ساده بود: اگر در بازی بمیرید، سن‌تان بالا می‌رود و در ازای از دست دادن قدرت جوانی، تجربه بیشتر برای اجرا فنون مهلک‌تر به دست می‌آورید. اما با همین قانون ساده، Sifu به یک فرمول برنده رسید که به واسطه آن تمام مراحل بازی ارزش تکرار بالایی پیدا کردند و باعث شدند تا پس از سال‌ها، یاد و خاطره بازی‌های ژانر بیتم‌آپ زنده شود.

Sifu
Vampire Survivors

بازی شماره 8


Vampire Survivors

گول ظاهر Vampire Survivors را نخورید. در حال نگاه کردن به یکی از موفق‌ترین بازی‌های مستقل امسال هستید که در حالی که حتی یک سال کامل هم از انتشارش نگذشته، موفق به خلق یک ژانر جدید شده است و چند کلون نیز از آن منتشر شده‌اند. چه کسی فکر می‌کرد یک بازی با مخلوط کردن سبک بقا و روگ‌لایت که از شما می‌خواهد در مقابل موج‌های افزایشی دشمنان زنده بمانید، آن هم در حالی که فقط می‌توانید جهت حرکت شخصیتتان را کنترل کنید و حملاتتان خودکار انجام می‌شوند، در این حد اعتیادآور باشد؟ Vampire Survivors در عین سادگی تمام، به اندازه‌ای عمق دارد که دائم خود را در حال گفتن «فقط یک دور دیگر» می‌یابید. باور نمی‌کنید؟ بازی کلا ۳۰۰ مگابایت حجم دارد. آن را دانلود کنید تا خودتان شاهد باشید چگونه میخکوب این بازی می‌شوید!

بازی شماره 7


A Plague Tale: Requiem

آمیسیا و هیوگو در A Plague Tale: Requiem شما را به سفری پرفراز و نشیب، سرشار از احساسات و حوادث غیر منتظره می‌برند. دنباله «داستان طاعون» با ارائه داستانی قدرتمند، روایتی منسجم و شخصیت‌های به یادماندنی، شما را تا انتها سرگرم نگه می‌دارد. از طرفی، درحالی که اساس گیمپلی بازی نسبت به نسخه اول دچار تغییرات گسترده‌ای نشده، اما به لطف افزونه‌های جدید، محیط‌های بزرگتر و ارائه مسیرهای بیشتر برای پیشبرد بخش‌های مختلف، تنوع و ارزش تکرار این عنوان در سطح قابل قبولی قرار می‌گیرد. همچنین به عنوان اثری که برای کنسول‌های نسل نهم عرضه شده، این بازی دارای گرافیک چشم‌نوازی است که به طور مکرر، بازیکن را با صحنه‌های نفس‌گیر و جلوه‌های ویژه غافلگیر می‌کند.

A Plague Tale: Requiem
Stray

بازی شماره 6


Stray

وقتی که بازی Stray معرفی شد، خیلی‌ها می‌دانستند که این بازی قرار است دل گربه‌دوست‌ها را ببرد. بازی عرضه شد و چیزی که اکثر مردم پیش‌بینی نمی‌کردند این بود که حالا همه عاشق آن شده بودند. Stray نه تنها برای گربه‌دوست‌ها، بلکه برای هر کسی که خودش را مخاطب بازی‌های ویدیویی می‌داند، یک تجربه جذاب و هیجان‌انگیز است. شاید از بین تمام ۳۰ بازی لیست ما، استری جزو معدود آثاری است که شما را در نقش موجودی زنده به جز انسان قرار می‌دهد و کماکان به خوبی قصه تعریف می‌کند. موجودی که نه حتی یک گربه خانگی، بلکه یک گربه خیابانی نارنجی و باهوش است که با آن آینده را در کوچه پس کوچه‌های یک شهر سایبرپانکی متر می‌کنیم. در نهایت Stray نشان می‌دهد که بازی‌های تک‌نفره داستانی چطور این قدرت را دارند تا فقط با میو کردن و بدون صداگذاری، یکی از بهترین قصه‌های سال را تعریف کنند.

بازی شماره 5


Xenoblade Chronicles 3

بازی Xenoblade Chronicles 3 می‌تواند شروع یک آشنایی جدید و جذاب برای کسانی باشد که این سبک بازی‌ها، یعنی نقش آفرینی ژاپنی را، دوست ندارند. برای دوستداران این ژانر هم که زنوبلید حکم طلا را دارد چرا که یکی از بهترین JRPGهای چند سال اخیر ۱ست. بازی داستانی عمیق و فلسفی دارد که به زیباترین شکل ممکن آن را روایت می‌کند و گرافیک بازی هم با اینکه خارق‌العاده نیست اما از آن طرف، صداگذاری و موسیقی بازی جادویی و سحرانگیز از آب در آمده. تجربه زنوبلید جدید برای همه گیمرها واجب است و مطمئن باشید از دنیای فانتزی آن، سیر نمی‌شوید.

Xenoblade Chronicles 3
Pentiment

بازی شماره 4


Pentiment

بازی Pentiment به عنوان پروژه فرعی و کوچک آبسیدین انترتینمنت می‌تواند لقب یکی از بهترین آثار ساخته شده توسط این استودیو را بگیرد. روایت زندگی اربابان و رعایای اروپای قرن شانزدهم و قتلی که زندگی همه آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به لطف نویسندگی عالی آبسیدین به یکی از عمیق‌ترین، خوش‌ساخت‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین داستان‌هایی تبدیل می‌شود که تاکنون در صنعت بازی‌های ویدیویی دیده‌ایم. وقتی که این داستان را در کنار یک گرافیک هنری زیبا که گویی از دل تصاویر تذهیب‌های قدیمی بیرون آمده، و دقتی مثال زدنی به تاریخ قرار دهید، Pentiment به اثری تبدیل می‌شود که اگرچه همه پسند نیست، اما کسانی که آن را تجربه می‌کنند تا مدت‌ها فراموشش نخواهند کرد، و به همین دلیل این بازی با اقتدار جزو بهترین‌های سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود.

بازی شماره 3


Cult of the Lamb

بازی Cult of the Lamb قصه‌ی گوسفند بامزه‌ای را تعریف می‌کند که پس از قربانی شدن برای خدایان، با اهریمنی برای بازگشت از مرگ معامله می‌کند تا فرقه‌ی خود را راه‌اندازی کند. این عنوان در سبک روگ لایک با ترکیب المان‌های مدیریتی توانسته است، تجربه‌ی متفاوت را به مخاطب عرضه کند. در این عنوان باید با گشت و گذار در دنیای بازی، مبارزه کردن و جمع کردن منابع همزمان هم محیط فرقه‌ را گسترش داده و هم کاراکترهای بیشتری را برای پیوستن به خود مجاب کنید. در کنار این مضوع شما بایستی به مبارزه با سایر فرقه‌ها و پیروان آن‌ها نیز بپردازید؛ اینجاست که سیستم اعتیاد آور مبارزه‌ی بازی مطرح می‌شود. سیستم مبارزه‌ی بازی با تنوع در سلاح‌ها، امکان شخصی سازی و آپگرید می‌تواند یک تجربه‌ی سرگرم کننده را برایتان بسازد. این اثر Massive Monster یک بازی جدید چند سبکی با آرت استایل بامزه است که می‌تواند عنوان بهترین بازی مستقل امسال و سومین بازی سال ویجیاتو را به خود اختصاص دهد.

Cult of the Lamb
Bayonetta 3

بازی شماره 2


Bayonetta 3

Bayonetta 3 تخیلی‌ترین بازی اکشنی است که تا امروز آن را بازی کرده‌اید. این را مطمئن باشید و خودتان را در فانتزی نهایی که سازندگان در این فرنچایز آماده کردند، غرق کنید. بایونتا ۳ فرمول موفق آمیز بازیهای قبلی را پیش می‌برد به علاوه کلی نوآوری و خلاقیت و ادای احترام به المان‌های فانتزی غرب و شرق. بازی ریتمی دارد که هیچ گاه از نفس نمی‌افتد و پایانی جذاب بر سه گانه‌ای است که وقتی پای آن بنشینید نمی‌توانید دست از سرش بردارید.
بایونتا سه گرافیکی بی نظیر، داستانی جنون آمیز و گیم‌پلی متنوع و خفنی دارد که همراه با یک موسیقی شگفت انگیز، تبدیل به پکیجی خواهد شد که میتواند هر کسی را به خودش جذب کند و آن را تا ساعتهای متمادی سرگرم سازد. تجربه بایونتا ۳ از بهترین لحظاتی است که در سال ۲۰۲۲ میتوان به آن دست پیدا کرد، پس نباید لذت داشتن چنین ساعاتی را از خودتان دریغ کنید.

بازی شماره 1


Elden Ring

و اما Elden Ring؛ بازی سال ۲۰۲۲ ویجیاتو. Elden Ring به قدری بزرگ است که واقعا نمی‌شود با این کلمات محدود توصیفش کرد. مگر می‌شود از کنار اثری که دنیای بزرگش فرمول‌ تمام بازی‌های جهان باز را از نو تعریف کرده و رازهای ریز و درشتش باعث شده تا میلیون‌ها گیمر در سراسر جهان در موردش حرف بزنند و از تجربه‌های متفاوتشان برای یکدیگر بگویند سر سری گذشت. نه، Elden Ring یک بازی معمولی نیست و قرار هم نبود که باشد. همکاری جرج آر. آر مارتین بر سر پروژه رویایی هیدتاکا میازاکی باعث خلق اثری شده که نه فقط سال ۲۰۲۲، بلکه قرار است دهه پیش رویمان را تحت تاثیر قرار دهد. این چیزی است که باعث می‌شود اثری همچون Elden Ring از یک بازی ویدیویی صرف بودن پایش را فراتر بگذارد و از آن‌ به عنوان یک پدیده هنری یاد شود. Elden Ring یک بازی معمولی نیست، بلکه محصول تفکرات کارگردانی است که دیدگاه متفاوتی به آنچه ما نامش را ویدیو گیم گذاشته‌ایم داشته. نگاهی که اگر در اکثر بازی‌های کلان بودجه پیاده شود، آن وقت است که می‌توان ویدیو گیم را به عنوان یک شاخه هنری تازه معرفی کرد



:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی
پلی استیشن 4 چیست؟ امروز بازی‌های ویدیویی جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی افراد معمولی و گیمرهای حرفه‌ای می‌باشند و جایگاه خاصی در زندگی نوجوانان باز نموده اند . در وهله اول خرید و در وهله دوم نصب بازی پی اس فور در شهر قم یا سایر شهر ها موضوع مهمی است. همچنین روز به روز شاهد پیشرفت‌های زیادی در سخت‌افزار و نرم‌افزار پلی استیشن ۴ هستیم . که موجب می‌شود جذابیت بازی‌ها را چندین برابر نماید . پیشرفت سریع کنسول‌ها و تنوع زیاد آنها ممکن است گاهی انتخاب بهترین کنسول را برای ما سخت کند.  کنسول‌ها در زمینه‌های مختلفی چون pc ، ایکس باکس، پلی استیشن ، آیپاد و غیره  به کار می‌روند. و لذت بازی‌های مجازی را که بسیار شبیه‌سازی به محیط واقعی است چندین برابر می‌کنند.
اما برای انتخاب پلی استیشن و مدل مناسب با هر فرد حتماً لازم است اطلاعاتی را راجع به تک تک مدل‌ها داشته باشیم .تا با توجه به بودجه خود و همچنین نیاز خودمان بهترین پلی استیشن را انتخاب کنیم تا بعداً پشیمان نشویم آن را تعویض کنیم. انواع پلی استیشن ها متنوع هستند. اما ما در اینجا سه مدل از بهترین و پرفروش‌ترین مدل‌ها را ارائه می‌دهیم و ویژگی هر یک را برای شما ذکر می‌کنیم.

پلی استیشن ۴ شاید محبوب‌ترین کنسول بازی در همه دوران‌ها باشد. اما اگر قصد خرید آن را داشته باشید باید بدانید بهترین مدل پلی استیشن ۴ کدام است و پیش از آن بهتر است مقاله کنسول بازی چیست را مطالعه فرمایید.

امروزه بازی‌های ویدیویی نقش مهمی در زندگی بسیاری از افراد، اعم از گیمر حرفه‌ای یا فرد عادی دارند. با توجه به پیشرفت روزافزونی که سخت‌افزار تخصصی گیم در چند سال اخیر داشته است، دیگر انتخاب یک مدل کنسول برای بازی کار ساده‌ای نیست و شما در بازار با کنسول‌های متنوعی چون انواع نسخه‌های پلی استیشن، Xbox، Xbox One و کامپیوتر مواجه هستید که هر یک می‌توانند تجربه ایده‌آل بازی ویدیویی بی‌نظیری مانند کالاف دیوتی را به همراه داشته باشند. این مطلب به بهترین مدل ps4 slim، بهترین مدل ps4 pro و بهترین مدل ps4 می‌پردازیم و شما را برای خرید بهترین مدل پلی استیشن ۴ راهنمایی می‌کنیم.

بهترین مدل های PS4

بهترین مدل پلی استیشن 4

پلی استیشن ۴ با گذشت مدت‌ها از عرضه آن، حالا به پرفروش‌ترین کنسول نسل هشتمی بدل شده است. این کنسول جذاب اولین بار در سال ۲۰۱۳ با نسخه معمولی خود رونمایی شد. طی سالیان بعد از آن نیز نسخ دیگری از پلی استیشن ۴ با نام پلی استیشن ۴ اسلیم و ps4 پرو روانه بازار شدند که هریک در نوع خود خصایص مهمی داشتند. اما شاید از خود بپرسید بهترین مدل پلی استیشن ۴ کدام است؟

در این مطلب ما با تکیه بر اطلاعاتی جامع درباره مشخصات مدل‌های مختلف پیس فور، ریجن‌ها و دیگر موارد، قصد داریم شما را درباره بهترین نسخه ps4 pro و بهترین های ps4 راهنمایی کنیم و نهایتا به راهنمای خرید پلی استیشن ۴ دست دوم بپردازیم. اما پیش از هرچیز، باید شما را با انواع مدل‌های پلی‌استیشن ۴ و البته بهترین ps4 برای خرید، بهترین مدل ps4 slim و بهترین مدل ps4 pro آشنا سازیم.

PS4 نسخه معمولی

بهترین مدل ps4 slim

بهترین مدل پلی استیشن 4 کدام است؟ نسخه ps4 فت در سال ۲۰۱۳ عرضه شد و گرچه در آن زمان کنسول فوق‌العاده‌ای به حساب می‌آمد، مشکلاتی چون خرابی پورت HDMI و صدای زیاد فن از معضلات مهم آن بود که نهایتا سبب شد سونی دست به تغییرات سخت‌افزاری گسترده‌ای ببر و مادربرد و فن دستگاه را تغییر دهد. این تغییرات سبب‌ساز عرضه پلی‌استیشن ۴ در سری ۱۱ شد.

سری ۱۲ پلی استیشن فور فت نیز در سال ۲۰۱۵ عرضه شد و در واقع آخرین مدل این کنسول محسوب می‌شد که با دو نوع حافظه ۵۰۰ گیگابایت و ۱ ترابایتی عرضه شد. حافظه رم این دستگاه ۸ گیگابایت، پردازنده ۸ هسته‌ای ۳۲ و ۶۴ بیتی، کارت گرافیک از نوع Radeon، سه پورت USB و کابل شبکه از مهمترین مزایای این مدل بود. همزمان با عرضه نسخه Slim پلی استیشن ۴ اما سونی به تولید نسخه معمولی پایان داد. اما بهترین نوع ps4 کدام است و این مدل برای چه افرادی مناسب است؟

PS4 معمولی برای چه افرادی مناسب است؟

به احتمال قریب به یقین شما نمی‌توانید در حال حاضر و با گذشت چند سال از پایان تولید این نسخه از ps4، ورژن نو و دست نخورده آن را تهیه کنید. پس در صورت تمایل به خرید بهترین ps4، شما باید به نکاتی که در پایان این نوشتار تحت عنوان «راهنمای خرید پلی استیشن ۴ دست دوم» آمده است دقت کنید و یا اینکه می‌توانید مقاله بهترین مدل پلی استیشن ۳ را مطالعه کنید.

از سوی دیگر فراموش نکنید که در نسخه معمولی از وضوح ۴K و مزایایی مانند آن که در نسخ بعدی عرضه شده است، خبری نیست. در هر حال اما اگر قصد خرید نسخه معمولی را داشتید، بهترین پلی استیشن ۴ نسخه‌های سری ۱۱ و ۱۲ هستند. برای اینکه بدانید سری دقیقا کجا درج شده است بایستی نگاهی به جعبه محصول داشته باشید. عبارتی با ترکیب حروف  و عدد درج شده که فرمول کلی آن، CHU-XXXX است. دو عدد اول، شماره سری و دو عدد دوم نمایانگر ریجن دستگاه هستند که در ادامه به آن میرسیم. در ادامه بهترین مدل پلی استیشن ۴ کدام است؟ با ما باشید.

پلی استیشن ۴ نسخه اسلیم

راهنمایی برای خرید پلی استیشن 4

عرضه این محصول در سال ۱۳۹۵ شمسی و همزمان با توقف تولید نسخه معمولی انجام شد. این مدل البته قیمت یکسانی با نسخه معمولی داشت و کد سری این مدل، کدهای ۲۰، ۲۱ و ۲۲ بود. در صورتی که در حال حاضر قصد خرید یک نسخه از کنسول ps4 اسلیم به صورت نو را داشته باشید تنها می‌توانید روی کد ۲۲ حساب باز کنید چراکه کدهای ۲۰ و ۲۱ هم از خط تولید خارج شده است. البته بهترین مدل ps4 slim همان کد ۲۲ است که این خبر خوبی است.

همان ترکیب مشخصات فنی که در بخش قبل ذکر کردیم در اینجا نیز تکرار شده است. یک پردازنده ۸ هسته‌ای ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی AMD در کنار ۸ گیگابایت رم، ۵۰۰ گیگ و ۱ ترابایت حافظه داخلی و کارت گرافیک Radeon با پشتیبانی از Blu Ray همگی از مهمترین مشخصات فنی سری اسلیم هستند. اما شاید بپرسید که تفاوت‌ها چیست؟

اساسی‌ترین تفاوت نسخه اسلیم با معمولی به ابعاد مربوط است. اساسا از نام نسخه اسلیم هم می‌توان متوجه شد که با دستگاهی کوچکتر مواحه هستیم. وزن این مدل از ۲.۱ کیلوگرم است که نسبت به وزن ۲.۸ کیلوگرمی نسخه معمولی کاهش قابل توجهی است. از سویی ابعاد این مدل نیز تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

در بخش سخت‌افزار البته تفاوت خاصی به چشم نمی‌خورد اما باید اذعان کرد که نسخه اسلیم به علت برخورداری از شبکه بی‌سیم ۵ گیگاهرتزی اوضاع بهتری دارد، چراکه نسخه معمولی نهایتا تا ۲.۴ گیگاهرتز را پشتیبانی می‌کند. این مسئله منجر به افزایش سرعت دانلود و آپلود می‌شود.

از سوی دیگر، مزیت دیگر بهترین نوع پلی استیشن ۴ که در راهنمای خرید ps4 باید به آن اشاره کرد، مصرف انرژی به مراتب کمتر آن است که تا ۵۲ درصد کاهش یافته است. پوشش مات دستگاه نیز منجر به سهولت تمیز‌کردن آن شده است. اما بهترین مدل پلی استیشن ۴ اسلیم مناسب چه افرادی است؟

پلی استیشن ۴ Slim برای چه کسانی مناسب است؟

بهترین شبیه ساز ps4 برای اندروید

در صورتی که برای بازی‌کردن از تلویزیون ۴K استفاده نمی‌کنید، مدل اسلیم پلی استیشن ۴ برای شما مناسب خواهد بود. خصوصا که همانطور که در بخش قبل از راهنمای خرید پلی استیشن ۴ گفتیم، از آنجایی که کد ۲۲ این محصول همچنان در حال تولید است، شما می‌توانید بهترین مدل ps4 slim را به صورت نو و آکبند تهیه کنید.

مسئله هم دیگر درباره نسخه اسلیم اینکه شما می‌توانید باندل‌های مختلفی از آن را تهیه کنید. باندل در واقع مدل خاصی است که در کنار یک بازی و با ظاهر خاصی عرضه می‌شود. برای مثال در کشور ما، باندل پی اس فور اسلیم با فیفا ۲۰ از محبوب‌ترین موارد است. البته باندل‌ها در تعداد محدودی عرضه می‌شوند و در نتیجه طبیعی است اگر اندکی سخت یافته شوند. اما بهترین مدل پلی استیشن ۴ کدام است؟

پلی استیشن ۴ پرو

بهترین ps4

حال نوبت به حرفه‌ای‌ترین و بهترین مدل پلی استیشن ۴ یعنی مدل پرو می‌رسد. این مدل با همان شکل و شمایل نسخه اسلیم اما در ابعادی به مراتب بزرگتر و البته وزن بسیار بالاتر ۳.۸ کیلوگرمی تهیه شده است که حتی بسیار بیشتر از نسخه فت است. نکته اساسی اما اینکه این افزایش وزن تا حد زیادی محصول افزایش قدرت سخت‌افزاری دستگاه است.

پلی استیشن فور پرو از کارت گرافیک Radeon با قدرت ۴.۲ ترافلپس برخوردار است که نسبت به توان ۱.۸۴ تراقلاپسی مدل‌های پیشین، بسیار چشمگیر است. گرچه سونی در این مدل دقیقا از ۸ گیگابایت رم GDDR5 استفاده کرده است، مدعی است که سرعت کلاک در این سیستم افزایش یافته است. حافظه نسخه پرو نیز ۱ ترابایت است، اما دیگر تفاوت مهم، پشتیبانی و اجرای بازی‌هایی با کیفیت ۴K و بهبود عملکرد هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن است.

پلی استیشن ۴ پرو برای چه کسانی مناسب است؟

در صورتی که تلویزیون ۴K دارید که از تکنولوژی HDR پشتیبانی می‌کند، می‌توانید جهت خرید این دستگاه اقدام کنید. کیفیت ۴K نسبت به اچ‌دی و فول‌اچ‌دی به مراتب بالاتر است و فناوری HDR نیز که به دامنه داینامیکی بالا شهرت دارد، تفاوت بین دو رنگ سفید و مشکی را بیشتر برجسته می‌کند و در آن رنگ مشکی عمق بیشتری دارد.

قابلیت مهم دیگر در که در این بخش از راهنمایی برای خرید پلی استیشن ۴ قابل اشاره است، افزایش کیفیت هدست واقعیت مجازی سونی در نسخه پرو پی اس ۴ است.

انواع ابزارهای جانبی PS4۴

وقتی بحث بهترین مدل پلی استیشن ۴ در میان باشد و بخواهیم به ارائه راهنمای خرید پلی استیشن ۴ بپردازیم، باید به مسئله لوازم جانبی نیز اشاره کنیم. کنسول‌های بازی هریک ابزارهای زیادی دارند که می‌تواند در افزایش لذت بازی نقش داشته باشند و ما در این بخش به برخی از مهمترین موارد خواهیم پرداخت.

درمورد کنترلر

راهنمای خرید ps4 دست دوم

تمامی نسخه‌های پلی استیشن ۴ با تنها یک عدد کنترلر عرضه می‌شوند. در نتیجه و اگر بخواهید بیش از ۱ کنترلر داشته باشید، یا علاقه‌مند به تجربه بازی دونفره و چندنفره باشید، باید به فکر تهیه کنترلرهای دیگر نیز باشید. همزمان با عرضه نسخه اسلیم پلی استیشن ۴، کنترلر‌های پی اس ۴ نیز تغییراتی جزئی را تجربه کردند. این کنترلر‌ها وزن کمتری داشتند و دکمه‌های آنالوگ آن‌ها دیگر لغزنده نیست. بخشی از نوار ال‌ای‌دی در قسمت پشتی کنترلر نیز به صفحه تاچ پد منتقل شده است.

سری جدید کنترلرهای PS4 در رنگ‌های مختلفی از جمله مشکی، نقره‌ای، طلایی و سفید عرضه شده‌اند و با وجود مشخصات نسبتا مشابه، قیمت‌هایی اندک متفاوت دارند و نسخه‌های جدید اندکی گران‌تر است.

درمورد هدست

بهترین نسخه ps4 pro

در صورتی که از آن دسته گیمرها هستید که می‌خواهید برترین تجربه بازی را از نظر صوتی داشته باشید احتمالا از طرفداران اصلی استفاده از هدست در زمان بازی هستید. هدست‌های زیادی از سوی برندهای مختلف برای کنسول سونی عرضه شده‌اند که شما می‌توانید با تکیه بر قیمت، برند و ظاهر آن‌ها دست به انتخاب بزنید.

از مهمترین برندهای تولید هدست برای پلی استیشن ۴ نیز باید به برند ریزر اشاره کرد. البته خود پلی استیشن نیز هدست مخصوصی برای پلی استیشن ۴ عرضه کرده است که بسیار باکیفیت است. اما حالا که با بهترین های ps4 و لوازم جانبی آن آشنا شدید، با بررسی مسئله ریجن در ادامه راهنمایی برای خرید پلی استیشن ۴ نیز با ما باشید تا پاسخ خاص دیگری برای سوال «بهترین مدل پلی استیشن ۴ کدام است؟» ارائه کنیم.

مساله ای بنام ریجن

ریجن پلی استیشن

سوال بهترین مدل پلی استیشن ۴ کدام است؟ را می‌توان با تکیه بر مسئله ریجن نیز پاسخ داد. ریجن برای افراد آشنا به کنسول‌های بازی موضوع مبهمی نیست اما همچنان بسیاری از افراد عادی از خود می‌پرسند که ریجن پلی استیشن چیست؟ آیا ریجن در اجرای بازی‌ها اثری دارد؟ در این بخش از راهنمای خرید پلی استیشن ۴ به مسئله ریجن می‌پردازیم که حتی در راهنمای خرید ps4 دست دوم نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

منظور از ریجن PS4 چیست؟

همانطور که احتمالا ریجن یا به انگلیسی Region، معنی منطق می‌دهد و درواقع سونی با تعیین کدهایی در سریال کنسول‌های خود، کاری می‌کند تا خط تولید عرضه پلی استیشن در منطق مختلف دنیا قابل تشخیص باشد. مدل‌های مختلف پی اس ۴ در ریجن‌های ۱ تا ۶ تولید می‌شوند.

این بدان معناست که سونی کنسول‌های خود را در سراسر جهان بنابر ۶ منطقه اصلی و با ۶ کد اصلی عرضه می‌کند. در نتیجه مدل‌های پلی‌استیشن ۴ در ریجن‌های ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۶ عرضه می‌شوند. در ادامه با ما باشید تا ببینیم هر کد مختص چه مناطقی است.

  • R1: آمریکا و کانادا
  • R2: اروپا، ژاپن، خاورمیانه و آفریقای جنوبی
  • R3: آسیای شرقی
  • R4: آمریکای لاتین و استرالیا
  • R5: روسیه و آفریقا
  • R6: چین

اما اگر بپرسید که آیا ریجن در نحوه اجرای بازی موثر هست یا نه، باید گفت که شاید منطقه‌بندی و تعیین کد ریجن کار سونی برای مدیریت فروش محصولات را ساده‌تر کند، اما به طور کلی باید گفت تفاوتی میان ریجن‌های این کنسول وجود ندارد و تقریبا همه کنسول‌ها در تمامی ریجن‌ها، سخت‌افزار و نرم‌افزار یکسانی دارند. در نتیجه نگران ریجن نباشید و بدون توجه به اینکه ممکن است بهترین نوع پلی استیشن ۴ متعلق به کدام ریجن باشد، نسبت به تهیه کنسول محبوب خود اقدام کنید.

یکسان بودن ریجن بازی و پلی‌استیشن مهم است؟

بهترین انواع پلی استیشن ارزان قیمت

شاید بگویید خب به فرض اینکه ریجن‌های خود کنسول با هم تفاوتی ندارند، آیا تفاوت ریجن بازی‌ها بر تفاوت ریجن کنسول موثر است؟ پاسخ این سوال نیز منفی است و هیچ نیازی به تطابق ریجن بازی با ریجن کنسول نیست.

البته این مورد بر محتویت بازی موثر است و در صورتی که قصد خرید یا دانلود DLC یک بازی را داشته باشید، بایستی ریجن بازی با ریجن کنسول یکسان باشد. مثلا در کنسولی با ریجن ۳ نمی‌توان یا اکانت ریجن ۲، بسته‌های الحاقی یک بازی را دانلود کرد. پس در بحث بهترین مدل پلی استیشن ۴، ریجن تاثیر مهمی ندارد.

چطور می توانیم ریجن پلی استیشن را متوجه شویم؟

اما با توجه به اینکه در صورت یکسان نبودن ریجن اکانت و بازی نمی‌توان بسته‌های الحاقی را دانلود کرد، چگونه باید ریجن اکانت PSN را تشخیص داد؟ این کار نسبتا ساده است و کافیست به سایت psnprofiles رجوع کرده، نام اکانت کابری PS4 خود را وارد کرده و جستجو کنید تا خلاصه اطلاعات حساب ظاهر شود.

برای تشخیص ریجن دیسک بازی نیز باید اطلاعات جعبه آن را بررسی کنید تا بتوانید برای اجرای DLC اکانت خود را با ریجن بازی یکسان‌سازی کنید.

نوع و مدل دستگاه یا CUH-XXXXH چیست؟

در بخش‌های پیشین به طور گذرا به کد سریال پلی استیشن اشاره کردیم. همه مدل‌های پلی استیشن با یک کد به عنوان پارت نامبر یا سری ساخت مادربرد از هم تفکیک می‌شوند و در نتیجه این کدها اطلاعاتی چون سری ساخت مادربرد، ریجن کنسول و یا حجم حافظه داخلی مشخص می‌شود. اما چگونه باید به وسیله پارت نامبر، ویژگی‌های PS4 را تشخیص داد؟ برای تشخیص اطلاعات PS4 از روی کد نیز باید به اعداد بعد از سه حرف انگلیسی CUH دقت کنید.

در اینجا دو عدد اول نشان از سخت‌افزار، ظاهر و سری ساخت دستگاه دارند و دو عدد دوم به ریجن دستگاه اشاره دارد. حرف انگلیسی آخر نیز به میزان حافظه داخلی اشاره می‌کند. اعداد به این ترتیب هستند و سخت‌افزار دستگاه را می‌توانید از راهنمای زیر تشخیص دهید:

CUH-10XXH : به سری اول پلی‌ استیشن ۴ اختصاص دارد.

CUH-11XXH : به سری دوم دستگاه پلی‌ استیشن ۴ که نسخه بهبود یافته از نظر سخت‌ افزاری و منبع تغذیه است، اشاره دارد.

CUH-12XXH : به سری سوم دستگاه پلی‌ استیشن ۴ که مشهور به «سری مات» است و مجهز به دکمه ایجکت فیزیکی است، اشاره دارد.

CUH-20XXH : این عدد به سری چهارم پلی‌ استیشن ۴ که سری اسلیم است اشاره دارد.

CUH-70XXH : این عدد به سری پلی‌استیشن ۴ پرو اشاره دارد.

تشخیص دادن ریجن با 2 عدد دوم

برای تشخیص منطقه کنسول باید روی دو عدد دوم سریال تمرکز کنید. مناطق به این ترتیب هستند:

CUH-XX00H : ریجن ۲ ژاپن

CUH-XX06H : ریجن ۳ آسیای شرقی

CUH-XX15H : ریجن ۱ آمریکا و کانادا

CUH-XX16H : ریجن ۲ اروپا، امارات و ایران

همانطور که گفتیم، حرف آخر انگلیسی در شماره سریال نیز به ظرفیت دستگاه اشاره دارد. حرف A به ظرفیت ۵۰۰ گیگابایتی  و حرف B به ظرفیت ۱ ترابایتی اشاره دارد.

کمکیار خرید PS4 دست دوم

خرید و قیمت پلی استیشن 4

در صورتی که قصد خرید پلی استیشن ۴ دست دوم را داشته باشید باید همواره نکاتی را در نظر داشته باشید. در درجه اول باید دقت کنید که روی بدنه کنسول اثری از ضربه نباشد. سپس دستگاه را روشن کرده، به صدای فن‌ها گوش دهید تا از سلامت‌ آن‌ها مطمئن شوید.

ممکن است فن‌ها خراب باشند و در این صورت باید حتما تعویض شوند چراکه فن خراب می‌تواند افزایش دمای کنسول و در نتیجه فشار بیش از حد به دستگاه را در پی داشته باشد.

اطمینان حاصل کنید که کنسول در اجرای بازی‌ها مشکلی نداشته باشد. برای این کار بایستی دیسک یک بازی را داخل کنسول قرار داده و مطمئن شوید که دیسک به سادگی اجرا می‌شود.

به اینترنت وصل شوید و مطمئن شوید که کنسول بن نشده باشد، در مواردی خاص ممکن است کنسول توسط سونی بن شده باشد. در مرحله بعدی از راهنمای خرید ps4 دست دوم باید از سلامت کنترلرها مطمئن شوید. اساسا نسخه‌های مختلف پلی استیشن ۴ با یک دسته عرضه می‌شوند. برای تست دسته، بازی را اجرا کرده و دکمه‌های مختلف کنترلر را بزنید تا از سلامت آن مطمئن شوید.

 

پرسش های رایج شما عزیزان

 بهترین مدل پلی استیشن ۴ کدام است؟

بی‌تردید بهترین مدل پلی‌استیشن ۴ از نظر سخت‌افزاری، نسخه پرو این دستگاه محسوب می‌شود که ارتقای سخت‌افزاری چشمگیری از جهات گوناگون داشته است. البته اگر تلویزیونی با وضوح ۴K ندارید و یا قصد اندکی صرفه‌جویی با سخت‌افزار یکسان را دارید، سری کد ۲۲ از نسخه اسلیم نیز گزینه مناسبی است.

آیا ریجن‌های متفاوت پلی استیشن ۴ با هم متفاوت هستند؟

از نظر فنی و مشخصات دستگاه هیچ تفاوتی میان ریجن‌های مختلف پلی‌استیشن در کار نیست. تخصیص کد ریجن به هر مدل پلی‌استیشن صرفا تلاش سونی برای مدیریت فرایند فروش کنسول‌های خود در سراسر دنیا است.

آیا تفاوت ریجن بازی و ریجن سیستم در عملکرد بازی موثر است؟

پاسخ این سوال نیز منفی است و عملا تفاوت ریجن بازی و کنسول تفاوتی ندارد، اما توجه کنید که در صورتی که بخواهید بسته‌های الحاقی یک بازی را دانلود کنید، این دو ریجن باید یکسان باشند. روش بررسی ریجن بازی و اکانت را در طول مقاله آموزش دادیم.

در خرید پلی استیشن ۴ دست دوم به چه نکاتی توجه کنیم؟

عدم وجود آثار ضربه و خط و خش روی بدنه دستگاه،‌ سلامت فن‌های دستگاه، توانایی دستگاه در اجرای دیسک‌ بازی‌ها، سلامت کنترلرها و مواردی از این دست از مهمترین مسائلی هستند که باید در زمان خرید پلی استیشن ۴ دست دوم در نظر بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

رنگ آمیزی کیتی و نقاشی کیتی شخصیت مورد علاقه بچه ها

 



:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

میدونی جنگ شناختی یعنی چی؟

به بی‌حیایی میگن ???? خوش‌برخورد بودن
به خیانت و هرزگی ???? آزادی
بی‌حجابی???? آراستگی، بدن خودمه
خیانت نکردن ???? امّل بودن
امربه‌ معروف‌ و‌ نهی‌ ازمنکر ???? فضولی
حروم خوردن ???? پیشرفت
دیندار بودن ???? منزوی و عقب ماندگی
کلاهبرداری کردن???? حقمه، زرنگی کردن
آبرو بردن???? همه میگن


با همین روش ساده اعتقادات مخاطب رو عوض میکنن.کشته‌های جنگ شناختی، با «میل» خود همان کاری را می‌کنند که با جنگ نظامی «مجبور» به انجام آن بودند.

????????????????
☑️ کانال پویش سواد رسانه ای



:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

کنسول چهار یا ps۴ شاید جزو محبوب‌ترین بازی‌های ویدیویی تا به حال بوده است تا به حال بوده است. اما اگر می‌خواهید از بین کنسول‌ها یکی را انتخاب کنید؟ و بخرید باید بدانید بهترین مدل پلی استیشن‌ 4 کدام است؟ با مطالعه این مقاله بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید بازی‌های ویدیویی در دنیای امروز قسمت مهمی از زندگی افراد و گیمرها و یا افراد عادی را به خود اختصاص داده است. با توجه به پیشرفت تکنولوژی بازی‌های ویدیویی هم از نظر سخت‌افزار پیشرفت کرده است. و شاهد تحول عظیمی در این نوع بازی‌ها هستیم و انتخاب یک مدل کنسول دیگر کار راحتی نیست چرا که در هر مدل نسخه‌های مختلفی ارائه شده. و هر یک ویژگی‌هایی دارند در این مقاله سعی کردیم بهترین مدل‌های کنسول را معرفی و در موردشان توضیحاتی ارائه دهیم.

انواع کنسول بازی PS4

۱- پلی استیشن ۴ اصلی(فت)

بر طبق تصویری که ملاحظه می‌کنید، این مدل از کنسول بازی پلی استیشن ۴ ، در سال ۲۰۱۳ به کاربران ارائه شد ولی مشکلات سخت‌افزاری گریبانگیر آن بود. مشکلاتی مثل خرابی پورت HDMI و صدای زیاد فن دستگاه از معضلات این مدل(سری ۱۰) بودند و نهایتا برند سونی را بر آن داشتند تا دست به تغییرات سخت‌افزاری دستگاه بزند و مادربورد را تغییر و فن دستگاه را سبک‌تر نماید. این تغییرات در قالب پلی استیشن ۴ سری ۱۱ ارائه شد.


پلی استیشن ۴ اصلی(فت)

سری بعدی یعنی سری ۱۲ در سال ۲۰۱۵ عرضه شد و در واقع آخرین سری از مدل اصلی پلی استیشن ۴ بود. حافظه این سری دو مقدار ۵۰۰ گیگابایت و یک ترابایت را شامل می‌شد. حافظه رم ۸ گیگابایتی، پردازنده ۸ هسته‌ای ۳۲ و ۶۴ بیتی، کارت گرافیک برند Radeon، پشتیبانی از USB ۳ و کابل شبکه  از مزایای کلی این مدل بودند. شرکت سونی پس از اینکه مدل اسلیم پلی را عرضه کرد، به تولید مدل اصلی پلی استیشن ۴ خاتمه داد.

نمونه های اوریجینالPS4 برای کدام افراد مناسب تر است؟

این مدل را پس از ۵ سال از پایان تولید و عرضه به مشتریان، احتمالا نمی‌توان به صورت‌ نو تهیه کرد و باید دنبال نمونه‌های دست دوم آن باشید. همچنین در مدل‌های بعدی چون وضوح K۴ به مزایای دستگاه اضافه شده، نمی‌توانید از مدل اصلی توقع این مزیت را داشته باشید، لذا برای تهیه این مدل توجه به این مسئله داشته باشید.

اگر تصمیم خود را گرفته‌اید و می‌خواهید این مدل را خریداری کنید، بهتر است سری ۱۱ و ۱۲ را مد نظر داشته باشید. برای دانستن اینکه سری این مدل کجا درج شده کافی است به جعبه کنسول نگاهی بیندازید و عبارتی با ترکیب حروف و عدد به صورت  CHU-XXXX را مشاهده نمایید.

دو عدد اول، سری که مد نظرتان هست و دو عدد بعدی ریجن آن را برای شما بازگو می‌کند. اگر دستگاهی که قصد خریداری آن را دارید، جعبه ندارد این سریال را می‌توانید بر روی بدنه دستگاه نیز ملاحظه نمایید.

۲- PS4 مدل اسلیم

برند سونی این مدل را در اواخر نیمه اول سال ۹۵ به کاربران خود ارائه کرد، در حالی که تولید مدل اصلی متوقف شد و این مدل البته با قيمتی یکسان نسبت به مدل اصلی پلی استیشن ۴، قیمت‌گذاری شد. کد سری مدل اسلیم، شامل کدهای ۲۰، ۲۱ و ۲۲ است، اما الآن اگر قصد خریداری مورد آکبند این دستگاه هستید، فقط کد ۲۲ برای شما موجود است و کدهای ۲۰ و ۲۱ از خط تولید خارج شده‌اند.

همچنین فرمتی که در مورد دانستن سری کد محصول در بخش قبل گفتیم، در این بخش نیز کارایی خواهد داشت. سی پی یو ۸ هسته‌ای ۶۴ و ۳۲ گیگابایتی AMD، رم ۸ گیگابایتی، حافظه ۵۰۰ گیگابایتی و ۱ ترابایتی، کارت گرافیک Radeon، پشتیبانی از Blu Ray  و غیره بخشی از مشخصات سخت‌افزاری این مدل است. در کل ذکر این نکته ضروری است که کدهای سری اسلیم، تفاوت خاصی با هم ندارند و این مدل با مدل اصلی پلی استیشن ۴، تفاوت‌های ظاهری آشکاری دارد. اما این تفاوت‌‌ها کدامند؟

 

تفاوت اصلی به اندازه این دو مدل بر می‌گردد و احتمالا همانطور که متوجه شده‌اید، مدل اسلیم نسبت به مدل اصلی کوچک‌تر است و این تفاوت اندازه به ۴۰ درصد می‌رسد. مضاف بر این، وزن این مدل از ۲.۸ کیلوگرم به ۲.۱ کیلوگرم کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این، ظاهر مدل اسلیم کلا به فرمت مات تغییر داشته است.

در مورد تفاوت سخت‌افزاری این مدل باید گفت که هر دو ویژگی‌های مشابهی دارند، اما اسلیم کمی نسبت به مدل اصلی بهتر است. یکی از دلایل این برتری، پشتیبانی از شبکه بی‌سیم ۵ گیگاهرتزی است در حالی که مدل اصلی نهایتا می‌تواند تا ۲.۴ گیگاهرتز را پشتیبانی نماید. این مسئله سرعت دانلود و آپلود را افزایش می‌دهد، ولی باید به این توجه داشته باشید که اینجا ایران است و با توجه به سرعت اینترنت، احتمالا متوجه این تفاوت نخواهید شد.

پلی استیشن ۴ مدل اسلیم

 

پلی استیشن ۴ مدل اسلیم

نکته بعدی مربوط به مصرف پایین انرژی مدل اسلیم است. این مدل با توجه آزمون‌هایی که سایت یورو گیمر آن را انجام داده، تا ۵۲ درصد مصرف انرژی کمتری دارد که فوق‌العاده به نظر می‌رسد. همچنین پوشش مات دستگاه که بدان اشاره کردیم، باعث می‌شود تا راحت‌تر نسبت به مدل اصلی بتوان آن را تمیز کرد. نهایتا با تغییراتی که در بخش ظاهری دستگاه رخ داده، جدا کردن حافظه و تغییر آن به مراتب آسان‌تر شده است.

PS4 مدل اسلیم برای کدام افراد مناسب تر است؟

اگر برای بازی کردن، از تلویزیون K۴ استفاده نمی­‌کنید، مدل اسلیم برای شما مناسب است. همچنین این مدل، چون هنوز در حال تولید است، می‌توانید به آکبند آن نیز دست پیدا کنید. البته اگر قصد خرید مدل دست دوم آن را داشته باشید قیمت آن بالاتر از مدل اصلی خواهد بود.

مورد آخر در مورد مدل اسلیم این است که شما باندل‌های مختلفی از آن را می‌توانید پیدا کنید. باندل، مدل خاصی است که در کنار یک بازی و با شکل خاصی می‌تواند عرضه شود. مثلا در ایران، باندل اسلیم فیفا ۲۰ یکی از محبوب‌ترین‌ها است. البته به این نکته توجه داشته باشید که باندل‌ها در تعدادی محدودی ساخته می‌شوند، پس طبیعی است که اگر کمی سخت پیدا شوند.

3- PS4 پرو

این کنسول که در واقع حرفه‌ای‌ترین کنسول نسل چهارم پلی استیشن است، با همان شکل و شمایل مدل اسلیم ساخته شده اما اندازه آن خیلی بزرگتر شده و وزن آن از ۲.۱ کیلوگرم به ۳.۸ کیلوگرم رسیده است که حتی از وزن مدل فت نیز بیشتر است. دلیل این افزایش وزن، افزایش قدرت سخت‌افزاری دستگاه است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

مدل پرو، از کارت گرافیک Radeon با توان ۴.۲ ترافلپس بهره می‌برد که نسبت به توان ۱.۸۴ ترافلاپسی مدل‌های قبلی تفاوت فاحشی دارد. با توجه به اینکه مدل پرو از رم ۸ گیگابایتی GDDR5 استفاده شده در سری‌های قبلی بهره می‌برد، برند سونی داعیه افزایش سرعت کلاک سیستم را در این مدل دارد. حافظه سری پرو نیز فقط در مقادیر ۱ ترابایتی برای کاربران خود در نظر گرفته شده است. اما مهم‌ترین تفاوت که در این مدل رقم خورده، پشتیبانی و اجرای بازی‌هایی با کیفیت K۴ و بهبود عملکرد هدست واقعیت مجازی است.

این کیفیت به دو صورت می‌تواند امکان پیاده‌سازی داشته باشد. یکی خود بازی است که در این کیفیت بتواند اجرا شود و دیگر اینکه اگر بازی چنین کیفیتی نداشت توسط خود دستگاه به فرمت K۴ تبدیل شود. البته شایان ذکر است که روش اول خیلی کاربردی نیست و تعدادی از بازی‌ها برای اجرا توسط این کنسول مشکل داشتند و روش دوم در اجرای آن‌ها، بیشتر انجام می‌شد.

 

در  اینجا لازم است که مسئله‌ای را در مورد اشتباهی که هم برند سونی و هم مایکروسافت کردند، عنوان کنیم. در  زمانی که سری ۴ پلی استیشن و ایکس باکس مایکروسافت عرضه می‌شد، تلویزیون‌هایی که می‌توانستند از این قابلیت پشتیبانی کنند قیمت گرانی داشتند و همچنین محتواهای با چنین کیفیتی نیز خیلی زیاد نبود و این مسئله دو برند نامدار حوزه تکنولوژی را بر آن داشت تا توجهی به این مسئله در تولیدات خود نداشته باشند و همین بی‌توجهی باعث پشیمانی آن‌ها نیز شد.

به همین دلیل سونی دست به اقدام جبران کننده‌زد و تولید سری پرو را در دستور کار خود قرارداد. ناگفته نماند اگر بخواهیم این دستگاه را با یک سیستم کامپیوتری قدرتمند قیاس کنیم، باید بگوییم توان آن خیلی بیشتر از سری پرو خواهد بود.

پلی استیشن ۴ پرو

پلی استیشن ۴ پرو

 PS4 پرو برای کدام افراد مناسب تر است؟

اگر از یک تلویزیون K۴ برخوردار هستید که از تکنولوژی HDR پشتیبانی می‌کند می‌توانید برای خرید این دستگاه اقدام نمایید. کیفیت K۴ نسبت به HD و فول HD، بالاتر است و تکنولوژی HDR که به دامنه دینامیکی بالا مشهور است تفاوت بین دو رنگ سفید و مشکی را بیشتر نمایان می‌کند و رنگ مشکی در آن عمق بیشتری خواهد داشت. این قابلیت به عنوان یک تکنیک در فیلمبرداری و عکاسی کاربرد دارد. نکته بعدی افزایش کیفیت هدست واقعیت مجازی سونی است که البته بر روی تمامی مدل‌های سری ۴ پلی استیشن می‌تواند استفاده شود، اما چون سری پرو توان سخت‌افزاری بالاتری دارد، در این سری کیفیت بالاتری را از خود نشان خواهد داد.

لوازم جانبی PS4

کنسول‌های بازی ابزارهای پرشماری دارند که هر کدام می‌توانند لذت بازی را برایتان بیشتر کنند. در این بخش ما به تعدادی از مهم‌ترین این ابزارها اشاره می‌نماییم

دسته کنسول بازی پلی استیشن ۴ (PS4)

در هنگام خرید تنها از یک دسته بهره‌مند است و اگر شخص دیگری هم هست که می‌خواهد در بازی شما شریک شود، خرید یک دسته دیگری ضروری به نظر می‌رسد. در مدل  اسلیم، دسته‌های بازی سبک‌ترند، دکمه‌های آنالوگ لغزنده ندارند و قسمتی از نوار LED آن‌ها بر روی تاچ پد‌ دسته کنسول قرار گرفته است. همچنین این دسته‌ها، در رنگ‌هایی از قبیل سفید، نقره‌ای، طلایی و مشکی عرضه می‌گردند که البته قیمت آن‌ها با هم تفاوت دارد.

هدست کنسول بازی پلی استیشن ۴

آیا تا به حال به کمک هدست در محیط یک بازی ویدئویی ایفای نقش کرده‌اید؟ اگر این کار را انجام داده باشید، می‌دانید که داشتن هدست لذت بازی را به مراتب برای شما بیشتر می‌کند. اینگونه شما بیشتر خود را در محیط بازی حس می‌کنید و تجربه جذاب‌تری را خواهید داشت. اما قبل از اینکه به هدست مخصوص برند سونی که برای این کنسول طراحی شده، اشاره‌ای داشته باشیم، بد نیست از نمونه‌های برندهای دیگر نیز نام ببریم.

مثلا هدست A50 برند Astro قابل استفاده هم برای کنسول بازی پلی استیشن ۴ و هم کامپیوترهای شخصی است. این هدست امکانات مناسبی دارد و با قیمت ۳۰۰ دلار در دسترس خواهد بود. همچنین هدست برند Razer نیز از نمونه‌های مناسب و البته گران قیمت بازار است. اما این هدست‌ها شاید کمی سخت پیدا شوند، لذا پیشنهاد ما برای شما این است که از هدست خود سونی استفاده کنید. هدست گلد و هدست پلاتینیوم مخصوص برند سونی است که برای سری ۴ پلی استیشن طراحی شده ولی چون از جک ۳.۵ میلیمتری بهره‌مند شده، در کامپیوترهای شخصی و گوشی‌های هوشمند نیز امکان استفاده دارد.

هدست

مورد بعدی در مورد هدست‌های ساخت سونی، وجود یک اپلیکیشن بر روی خود کنسول است که به کمک آن تنظیمات صدای هر بازی را می‌توان شخصی‌سازی کرد.

 

حرف آخر

با تشکر از وبسایت برقچی که زمینه را برای اطلاع‌رسانی در حوزه فناوری اطلاعات برایمان فراهم نموده‌اند، توجه شما را به بخش پایانی این مقاله جلب می‌نماییم:

کنسول‌های بازی متنوعی امروزه در دسترس کاربران قرار دارند که هر کاربر بسته به میزان بودجه و انتظاری که دارد یک گزینه را انتخاب می‌کند. کنسول‌های برند سونی، همواره طرفداران بسیاری در سراسر جهان داشته و این مسئله در سری ۴ محصولات این برند نیز خود را نشان داده است. چه مدل اصلی، چه مدل اسلیم و چه پرو همگی طرفداران خاص خود را دارند و لذتی زاید الوصف به کاربران خود هدیه می‌کنند. اما این نکته را فراموش نکنید که کنسول نسل پنجم برند سونی نبز رونمایی شده و به همین زودی می‌توانید یک نمونه از آن را تهیه کنید، پس بهتر است کمی بیشتر صبر کنید تا بازی در فضای یک تکنولوژی جدیدتر را تجربه کنید.



:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

میزان درامد وکیل ها از فریب تا حقیقت

ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که درامدوکیل چقدر می باشد.درامد یک وکیل را در ایران نمی توان دقیق مشخص کرد. چه وکیل خانواده باشد .چه وکیل ملکی خوب با ویژگی خاص و یا وکیل هر حوزه دیگری.

شاید برای شما عجیب باشد مقایسه ای که در جامعه می کنند که در آمده وکیل بیشتر است یا درآمد پزشک درآمد؟

بعضی از افراد معتقدند درآمد وکلا از میلیارد می گذرد و برخی دیگر می گویند هزینه دفتر شان را نمی توانند در بیاورند.

حال سوال پیش میاد که واقعیت چیست در اینجا هر که شما لازم است در مورد درآمد وکلا بدانید کامل شرح میدهیم.

کارورزان وکالت چقدر درآمد دارند؟

برای یک کارورز در امر وکالت نمی توانیم درآمد مشخصی را تعیین کنیم ولی چند عامل است که در تعیین درآمد آنها تاثیر گذار است:

  • اول میزان فن بیان و ارتباط آنهاست
  • دوم اینکه وکیلی که نزد و کاربردی انجام می دهند پرونده خوبی به فرد معرفی می کند یا خیر
  • و سوم اینکه سابقه کاری در ادارات و سازمان ها دارد که بتواند با استفاده از آن پرونده بپذیرد
  • چهارم اینکه آیا قدرت بیان خوبی برای جلب نظر و جذب کردن موکلین دارد
  • پنجمین موضوع اینکه این کاربر از چقدر به دانش روز و قوانین و مقررات به روز آگاهی دارد

برای مثال حقوق کارورز ممکن است حدود دو میلیون تا ۱۱ میلیون تومان باشد

مقایسه درامد یک وکیل با یک پزشک

این که ما مصرف کنیم که درآمد پزشک بیشتر است یا وکیل سال درستی نیست و نمی توان به قطعیت به آن جواب داد حوزه پزشکی و وکالت حوزه های متفاوتی هستند و هر دو از مشاغل سطح بالای جامعه می باشند.

چه در حوزه پزشکی و چه در حوزه حقوق فرد متخصص و کاربلد و مسلط به امور ممکن است به راحتی پیدا نشود و دستیابی به همچین فردی ممکن است نیاز به هزینه بالای داشته باشد.

یک وکیل چقدر درامد دارد؟

دقیقا نمیتواند گفت در ایران درامد یک وکیل چقدر است.

اما در رابطه با اینکه درآمد زن وکیل بیشتر است یا مرد وکیل باید گفت مرد ها به علت اینکه روابط کاری قوی تر و ارتباط بیشتری در ادارات و اکثر موسسات می توانند برقرار کنند در نتیجه به طور کلی درآمد وکلای مرد بالاتر از زنان است.

اما عوامل زیر نیز در درامد یک وکیل تاثیرگذار است:

چقدر وکیل ارتباطات جانبی با دیگران و ادارات دیگر بر قرار می کند

  • وکیل در کجا چه شهر و چه منطقه ای کار میکند
  • میزان تسلط یک وکیل و پرونده ها و فن بیان او چگونه است
  • شهرت وکیل چقدر است
  • وکیل چقدر پرونده های مرتبط با حوزه وکالت خود داشته است

همه اینها در تعیین میزان حق الوکاله وکیل موثر است و باید گفت در برخی از وکالت ها مثلاً به حالت اموالی مثل زمین به طور عرفی همواره درصدی از هزینه وکیل زمین یا ملک به عنوان حق الوکاله تعیین می گردد.

اما این قطعی نیست عوامل جانبی زیادی از جمله تخصص و تبحر و مهارت وکیل در تعیین حق الوکاله بسیار تاثیر گذار است.

درآمد وکیل از بیکار تا ماهی ۲۰۰ میلیون تومان

ممکن است در رابطه با مقدار درامد یک وکیل در شبکه های مختلف مطالب زیادی شنیده باشه اما برخی از این ها شایعه هستند با اهداف خاصی مطرح می شوند به طور کلی نمی توان درآمد وکلا رو به صورت یکسان و مبلغ مشخص مطرح نمود در وکالت نیز بازار طبقاتی وجود دارد عده‌ای از وکلا آنقدر درآمد بالایی دارند که با آن هم مولتی میلیونر میگویند .

ولیبرخی انقدر دستشان خالی است هر چند ماه یکبار فقط یک پرونده دستشان می آید و بین این دو گروه مردم هستند که نمی توانند در سطح تشخیص دهند کدام وکیل را انتخاب کنند.

وکلایی وجود دارند که به موکلان خود تضمین می‌دهند که پرونده آنها به نتیجه میرسد و در واقع تضمین یک وکیل تضمین این نکته است که تمام تلاش و فعالیت های کلاس پنجم انجام می دهد تا به نتیجه مثبت برسد و اینگونه مطرح کردن تضمین یک پرونده از نظر قانونی درست نیست چرا که برخی معتقدند. اینجور تضمین ها فقط برای راحت کردن خیال مشتریان می باشد و پذیرفتن تعداد زیادی پرونده بنابراین برای انتخاب درست و مناسب یک وکیل باید خوب تحقیق کرد تا بدانیم آیا وکیلم نصفی هست یا نه میزان پرونده هایی که در زمینه مربوط به مشکل ما را داشته تا چه حد باید آنها را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 5 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

این چند جمله مهم کوتاه هستند ولی هرکدام‌شان‌ می‌توانند روز هر کسی از جمله شما را به طور چشمگیری تغییر دهند. می‌دانم که برای شما پیش آمده که کارتان را ترک کنید. (امیدوارم برای شروع کسب و کار خودتان.) سال‌ها می‌گذرد. اتفاقی همکاران سابق خود را می‌بینید. همیشه مکالمه‌ی متعاقب آن درمورد موضوعی است مثل “تصمیم جدید مدیریت را شنیدی؟ من که فکر می‌کنم واقعا احمقانه است”. برای آن‌ها مهم است ولی برای شما اصلا جذاب نیست. ولی گاهی این مکالمه متفاوت است. همکار سابقم به من گفت: “تو تقریبا ۲۰ سال این‌جا کار کردی. چیزی هست که آرزو داشته باشی به عقب برگردی و انجامش بدی؟”

سوال خیلی خوبی بود.

من برای اشتباهات استراتژیک یا تصمیم‌های تاکتیکی ضعیف یا خطاهای کاری افسوس نمی‌خورم. (خیلی از این اشتباه‌ها کرده‌ام.) قطعا آن موقع افسوس می‌خوردم ولی حالا واقعا نه.

در عوض افسوس چیزهایی را می‌خورم که نگفتم؛ به کارمندانی که به من گزارش می‌دادند، یه بعضی از همکارانم، یا حداقل به کسی که برایش کار می‌کردم.

دوست دارم به آن لحظه‌ها برگردم.

 

برای من خیلی دیر است ولی برای شما نه. در اینجا ۶ جمله که است باید همین امروز به آدم‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنید بگویید.

جمله مهم به همکار

۱. “کار ت عالی بود”

هیچ‌کس به اندازه‌ی کافی تحسین نمی‌شود. هیچ‌کس. کسی که کاری را به خوبی انجام داده انتخاب کنید و به او بگویید.

راحت درمورد گذشته صحبت کنید. این‌که امروز بگویید: “داشتم به این‌که پارسال چه‌طور پروژه را مدیریت کردی فکر می‌کردم…” به اندازه‌ی همان موقع تاثیر مثبت خواهد‌داشت. (شاید کمی هم بیشتر، چون هنوز به یاد دارید که یک سال قبل چه شد.)

تحسین غیره‌منتظره هدیه‌ای است که برای هدیه‌دهنده هزینه‌ای ندارد ولی برای دریافت کننده بسیار باارزش است.

۲. “بابت… متاسفم”

همه‌ی ما گاهی خراب می‌کنیم. باید به خاطر بعضی چیزها عذرخواهی کنیم؛ حرف‌ها، کارها، غفلت‌ها،  پیش‌قدم نشدن‌ها و همراهی نکردن‌ها حقیقتا حمایت نکردن‌ها.

بگویید که متاسف هستید. ولی با گفتن جمله‌ای مثل “ولی من واقعا ناراحت بودم…” یا “یا فکر کردم تو…”

یا هر جمله‌ی توجیه کننده‌ی دیگری که حتی ذره‌ای تقصیر را به گردن طرف مقابل می‌اندازد عذرخواهی‌تان راادامه ندهید.

بگویید متاسف هستید. بگویید چرا متاسف هستید و همه‌ی تقصیر را بپذیرید، نه کمتر نه بیشتر.

۳. “مبتونی کمکم می‌کنی؟”

یکی از بزرگ‌‌‌‌‌ترین افسوس‌هایم کمک نخواستن از یکی ناظرها که همکارم بوداست. هدایت پروژه‌ای به من سپرده شده‌بود که او واقعا آن را می‌خواست. محترمانه غرورش را زیر پا گذاشت—از نظر سابقه و موقعیت از من برتر بود— و به من گفت هر کمکی از دستش بربیاید خوشحال می‌شود. با این‌که واقعا می‌خواست مشارکت داشته باشد هیچ وقت این اجازه را به او ندادم. می‌خواستم نشان بدهم که می‌توانم به تنهایی پروژه را مدیریت کنم. حس ارزش و اعتبار خودم برایم مهم‌تر از احساسات او بود. غیرمستقیم از کسی کمک خواستن ارزش و مهارت‌های او راتصدیق می‌کند. گفتن “می‌تونی کمکم کنی؟” مثل این است که بگویید “تو در این زمینه عالی هستی.”

و یک امتیاز دارد: کمک می‌گیرید.

۴. “می‌تونم کمکت کنم؟”

و بعد خیلی اصرار نکنید؟؟؟؟؟؟. در بعضی سازمان‌ها،کمک خواستن نشانه‌ی ضعف است. بیش‌تر مردم هنگام کمک خواستن تردید می‌کنند.ولی همه به کمک احتیاج دارند.

فقط نگویید”چیزی هست که بتونم کمکت کنم؟”

بیش‌تر مردم به‌طور خودکار می‌گویند “نه خودم می‌تونم” دقیق باشید. بگویید: “چند دقیقه وقت دارم… می‌تونم کمکت کنم تمومش کنی”

طوری پیشنهاد کنید که حس همکاری داشته باشد نه خودبرتر بینی یا منت.

 

و بعد واقعا کمک کنید.

۵. “متاسفم که ناامیدت کردم.”

در بخش دیگری پروژه‌ای به من محول شده بود. پروژه‌ای بود که من واقعا نمی‌خواستم. بنابراین غیرمحترمانه آن را سرسری گرفتم. از زیر کارها فرار کردم و روی پروژه‌هایی که بیش‌تر علاقه داشتم تمرکز کردم.

مدیرم محترمانه ریسک کرده بود و پروژه را به من داده‌بود نا بتوانم خودم را نشان بدهم ولی من اهمیت ندادم. سرانجام مدیرم گفت:”همه می‌دونن تو سرت خیلی شلوغه. بنابراین تصمیم گرفتن خودشون پروژه رو مدیریت کنن”.

حس بدی به من دست داد ولی هیچ‌وقت نگفتم “می‌دونم سعی داشتی کمکم کنی. متاسفم که ناامیدت کردم. قول می‌دم دیگه هیچ وقت تکرار نشه.” همان یک حرف می‌توانست یک مشکل بزرگ را برطرف کند.

بزرگ‌ترین مشکل‌‌ها مشکل‌های احساسی هستند. برطرف کردن آن‌ها به عهده‌ی شماست دارد.

۶. “دوستت دارم.”

نه، در محل کار نه، بلکه هرجا که به آن باور دارید و هروقت که حسش کردید.

بیان احساسات‌تان هدیه‌ی دیگری است که هزینه‌ای برای شما ندارد… ولی برای مردمی که با آن‌ها در میان می‌گذارید بسیار باارزش خواهد‌بود.



:: بازدید از این مطلب : 166
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

▪آیا میدانید :اولین مردمانی که سیستم اگو یا فاضلاب را جهت تخلیه آب شهری به بیرون از شهر اختراع کرد ایرانیان بودند.
آیا میدانید : اولین مردمانی که اسب را به جهان هدیه کردند ایرانیان بودند.
▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که حیوانات خانگی را تربیت کردند و جهت بهره مندی از آنان استفاده کردند ایرانیان بودند.
▪آیا میدانید : اولین مردمانی که مس را کشف کرد ایرانیان بودند.
▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که آتش را در جهان کشف کردند ایرانیان بودند.
▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که ذوب فلزات را آغاز کردند ایرانیان بودند در شهر سیلک در اطراف کاشان.
▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که کشاورزی را جهت کاشت و برداشت کشف کردند ایرانیان بودند.

▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که کشاورزی را جهت کاشت و برداشت کشف کردند ایرانیان بودند.
▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که نخ را کشف کردند و موفق به ریسیدن آن شدند ایرانیان بودند.
▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که سکه را در جهان ضرب کردند ایرانیان بودند.
▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که عطر را برای خوشبو شدن بدن ساختند ایرانیان بودند.
▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که کشتی یا زورق را ساختند به فرمان یکی از پادشاهان زن ایرانی بوده است.
▪ آیا میدانید : اولین ارتش سواره در دنیا توسط سام ایرانی اختراع شد با ۱۱۵ سرباز.
▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که حروف الفبا را ساختند در ۷۰۰۰ سال پیش در جنوب ایران ، ایرانیان بودند .
▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که شیشه را کشف کردند و از آن برای منازل استفاده کردند ایرانیان بودند.
▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که زغال سنگ را کشف کردند ایرانیان بودند.
▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که مقیاس سنجش اجسام را کشف کرد ایرانیان بودند.
▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که به کرویت زمین پی بردند ایرانیان بودند.
▪ آیا میدانید : اولین مردمانی که قاره آمریکا را کشف کردند ایراینان بودند و کریستف کلب و واسکودوگاما بر اثر خواندن کتابهای ایرانی که در کتابخانه واتیکان بوده به فکر قاره پیمایی افتاده اند.
▪ آیا میدانید : کلمه شاهراه از راهی که کورش بین سارد پایتخت کارون و پاسارگاد احداث کرد گرفته شده.
▪ آیا میدانید : کورش کبیر در شوروی سابق شهری ساخت به نام کورپولیس که خجند امروزی نام دارد.
▪ آیا میدانید : کورش پس از فتح بابل به معبد مردوک رفت و برای ابراز محبت به بابلی ها به خدای آنان احترام گذاشت و در همان معبد که بیش از ۱۰۰۰ متر بلندی داشت برای اثبات حسن نیت خود به آنان تاج گذاری کرد.
▪ آیا میدانید : اولین هنرستان فنی و حرفه ای در ایران توسط کورش کبیر در شوش جهت تعلیم فن و هنر ساخته شد.
▪ آیا میدانید : دیوار چین با بهره گیری از دیواری که کورش در شمال ایران در سال ۵۴۴ قبل از میلاد ساخت ، ساخته شد.
▪ آیا میدانید : اولین سیستم استخدام دولتی به صورت لشگری و کشوری به مدت ۴۰ سال خدمت و سپس بازنشستگی و گرفتن مستمری دائم را کورش کبیر در ایران پایه گذاری کرد.
▪ آیا میدانید : کمبوجبه فرزند کورش بدلیل کشته شدن ۱۲ ایرانی در مصر و به جای عذر خواهی فرعون مصر از ایرانیان به دشنام دادن و تمسخر پرداخته بود و به همین دلیل کمبوجیه با ۲۵۰ هزار سرباز ایرانی در روز ۴۲ از آغاز بهار ۵۲۵ قبل از میلاد به مصر حمله کرد و کل مصر را تصرف کرد و بدلیل آمدن قحطی در مصر مقداری بسیار زیادی غله وارد مصر کرد . اکنون در مصر یک نقاشی دیواری وجود دارد که کمبوجیه را در حال احترام به خدایان مصر نشان میدهد . و به هیچ وجه دین ایران را به آنان تحمیل نکرد و بی احترامی به آنان ننمود.
▪ آیا میدانید : داریوش کبیر با شور و مشورت تمام بزرگان ایالتهای ایران که در پاسارگاد جمع شده بودند برگذیده شد و در بهار ۵۲۰ قبل از میلاد تاج شاهنشاهی ایران رابر سر تهاد و برای همین مناسبت ۲ نوع سکه طرح دار با نام داریک ( طلا ) و سیکو ( نقره ) را در اختیار مردم قرار داد که بعدها رایج ترین پولهای جهان شد.

▪آیا میدانید : داریوش کبیر طرح تعلمیات عمومی و سوادآموزی را اجباری و به صورت کاملا رایگان بنیان گذاشت که به موجب آن همه مردم می بایست خواندن و نوشتن بداند که به همین مناسبت خط آرامی یا فنیقی را جایگذین خط میخی کرد که بعدها خط پهلوی نام گرفت . ( داریوش به حق متعلق به زمان خود نبود و ۲۰۰۰ سال جلو تر از خود می اندیشید

▪ آیا میدانید : داریوش در پائیز و زمستان ۵۱۸ – ۵۱۹ قبل از میلاد نقشه ساخت پرسپولیس را طراحی کرد و با الهام گرفتن از اهرام مصر نقشه آن را با کمک چندین تن از معماران مصری بروی کاغد آورد
▪ آیا میدانید : داریوش بعد از تصرف بابل ۲۵ هزار یهودی برده را که در آن شهر بر زیر یوق بردگی شاه بابل بود آزاد کرد
▪ آیا میدانید : داریوش در سال دهم پادشاهی خود شاهرای بزرگ کورش را به اتمام رساند و جاده سراسری آسیا را احداث کرد که از خراسان به مغرب چین میرفت که بعدها جاده ابریشم نام گرفت
▪ آیا میدانید : اولین بار پرسپولیس به دستور داریوش کبیر به صورت ماکت ساخته شد تا از بزرگترین کاخ آسیا شبیه سازی شده باشد که فقط ماکت کاخ پرسپولیس ۳ سال طول کشید و کل ساخت کاخ ۶۵ سال به طول انجامید
▪ آیا میدانید : داریوش برای ساخت کاخ پرسپولیس که نمایشگاه هنر آسیا بوده ۲۵ هزار کارگر به صورت ۱۰ ساعت در تابستان و ۸ ساعت در زمستان به کار گماشته بود و به هر استادکار هر ۵ روز یکبار یک سکه طلا ( داریک ) می داده و به هر خانواده از کارگران به غیر از مزد آنها روزانه ۲۵۰ گرم گوشت همراه با روغن – کره – عسل و پنیر میداده است و هر ۱۰ روز یکبار استراحت داشتند
▪ آیا میدانید : داریوش در هر سال برای ساخت کاخ به کارگران بیش از نیم میلیون طلا مزد می داده است که به گفته مورخان گران ترین کاخ دنیا محسوب میشده . این در حالی است که در همان زمان در مصر کارگران به بیگاری مشغول بوده اند بدون پرداخت مزد که با شلاق همراه بوده است
▪ آیا میدانید : تقویم کنونی ( ماه ۳۰ روز ) به دستور داریوش پایه گذاری شد و او هیاتی را برای اصلاح تقویم ایران به ریاست دانشمند بابلی “دنی تون” بسیج کرده بود . بر طبق تقویم جدید داریوش روز اول و پانزدهم ماه تعطیل بوده و در طول سال دارای ۵ عید مذهبی و ۳۱ روز تعطیلی رسمی که یکی از آنها نوروز و دیگری سوگ سیاوش بوده است

آیا میدانید : داریوش پادگان و نظام وظیفه را در ایران پایه گذاری کرد و به مناسبت آن تمام جوانان چه فرزند شاه و چه فرزند وزیر باید به خدمت بروند و تعلیمات نظامی ببینند تا بتوانند از سرزمین پارس دفاع کنند
▪ آیا میدانید : داریوش برای اولین بار در ایران وزارت راه – وزارت آب – سازمان املاک – سازمان پست و تلگراف ( چاپارخانه ) را بنیان نهاد
▪ آیا میدانید : اولین راه شوسه و زیر سازی شده در جهان توسط داریوش ساخته شد
▪ آیا میدانید : داریوش برای جلوگیری از قحطی آب در هندوستان که جزوی از ایران بوده سدی عظیم بروی رود سند بنا نهاد
▪ آیا میدانید : فیثاغورث که بدلایل مذهبی از کشور خود گریخته بود و به ایران پناه آورده بود توسط داریوش کبیر دارای یک زندگی خوب همراه با مستمری دائم شد
▪ آیا میدانید : در طول سلطنت داریوش کبیر ۲۴۲ حکمران بر علیه او شورش کرده بودند و او پادشاهی بوده که با ۲۴۲ مورد شورش مقابله کرد و همه را برا جای خود نشاند و عدالت را در سرتاسر ایران بسط داد . او در سال آخر پادشاهی به اندازه ۱۰ میلیون لیره انگلستان ذخیره مالی در خزانه دولتی بر جای گذاشت داریوش در سال ۵۲۱ قبل از میلاد فرمان داد : من عدالت را دوست دارم ، از گناه متنفرم و از ظلم طبقات بالا به طبقات پایین اجتماع خشنود نیستم

آیا میدانید آئین زرتشت نخستین انقلاب انسانگرایی و آزادیخواهی در تاریخ بود. تمام نوشتارهای تاریخی نشان میدهد که چه اندازه این انقلاب جهان را به پیش کشاند و چه اندازه بر فرهنگ جهانی تاثیر گزاشت .
▪ آیا میدانید « تحولی که زرتشت در فرهنگ ایران به وجود آورد زنهای ایرانی را در تمام زمینه ها هم تراز مردان کرد و زنها از چنان آزادی برخوردار شدند که مانند آنرا در هیچ جایی از دنیای باستان نمیتوان یافت. درآن زمان یونانیها با زنان خود مانند برده رفتار میکردند و ارسطو میگفت زن نمیتواند روح داشته باشد.
پل دو بروی: تاریخ فلسفه زرتشت، پاریس ۱۹۸۴ رویه ۱۱۰
▪ آیا میدانید هیچ صفحه ا ی از کتابهای تاریخ نمیتواند گواه دهد که یک نفر بزور به اندیشه زرتشت وارد شده باشد. اگر جز این بود زمانی که ایرانیان امپراتوری جهانی درست کرده بودند، یونان و هند و مصر و تمام خاور میانه و نیمی از آفریقا زرتشتی شده بودند. ( پل دو بروی: تاریخ فلسفه زرتشت، پاریس ۱۹۸۴ رویه ۱۱۴)
▪ آیا میدانید در فرمان آزادی کورش (قانون حقوق بشر). که ۲۵۴۱ سال پیش با خط میخی روی استوانه بزرگی نوشته شده و امروز در موزه لندن است، این جمله ها آمده اند۰ « انسانها آزادند که هر خدایی را که دلخواه آنها است بپرستند، آنها آزادند که در کشور دلخواه خویش زندگی کنند، همگی باید در آرامش و صلح زندگی نمایند…..». ( و. ایلرز : ترجمه استوانه کورش از خط میخی، ۱۹۷۴ : ی. کیله: تفسیر نوشتار استوانه کورش، ۱۹۷۳ ) .

▪ آیا میدانید پس از آزادی یهودیان از اسارت بابل بوسیله کوروش بزرگ، ساختن معبد اورشلیم بوسیله داریوش و جمع آوری تورات بوسیله خشایارشاه، سه پادشاه زرتشتی ایران، پیامبران یهودی همچون ایسایی، ژرمی، ازقیل ودانیل، کورش بزرگ را در تورات « فرستاده خدا و پیام آور آزادی» خواندند. (ژرار ایزرایل: کورش بزرگ، پاریس ۱۹۸۷)



:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

 

کشور پهناور ما ایران سرتاسر نکات عجیب و جالب و خواندنی دارد که چشم بسیاری از گردشگران خارجی را خیره می کند. در ادامه این نوشتار با بازده همراه باشید تا ۵۰ حقیقت جالب درباره ایران را بخوانید.

۱.گربه‌ی ایرانی یکی از کهن‌ترین نژادهای گربه در جهان است. خاستگاه آنها در فلات‌های مرتفع ایران است جایی که خز ابریشمی و بلندشان آنها را در برابر سرما محافظت می‌کرده است. بازرگانان ایتالیایی در قرن ۱۷ این نژاد را به اروپا آوردند.

۲. ایران یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری جهان است، که تاریخ سکونت در آن به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد.

۳. در ایران، زوج‌هایی که می‌خواهند مجوز ازدواج بگیرند لازم است در یک جلسه‌ی توجیهی یک ساعته درمورد پیشگیری از بارداری شرکت کنند.

۴. ایران برای نخستین بار در سال ۱۹۴۸ در مسابقات المپیک شرکت کرد و از آن زمان به بعد ورزشکارانش را به تمام بازی‌های المپیک تابستانی، به جز ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴، فرستاده است. ایران از ۱۹۵۶ در المپیک‌های زمستانی متعددی نیز شرکت کرده است.

 

۵. حدودا ۱۴.۲ درصد ایرانی‌ها چاق هستند، که این آمار کشور ایران را در رتبه‌ی ۴۱ چاق‌ترین کشورهای جهان قرار می‌دهد. ساموآ که ۷۵% جمعیت آن دچار چاقی هستند در صدر قرار دارد. ایالات متحده با داشتن ۳۳.۹% جمعیت چاق در مکان ۶ قرار دارد.

۶. خلیج فارس در بردارنده‌ی ۶۰% ذخایر نفت جهان است. ایران به تنهایی دارای ذخایر ۱۲۵ میلیون بشکه نفت است که برابر با ۱۰% ذخایر کل جهان است. ایران هر روز حدود ۴ میلیون بشکه نفت استخراج می‌کند.

۷. پایتخت ایران، تهران، یکی از بدترین آلودگی‌های هوای جهان را دارد. طبق برآوردها هر روز ۲۷ نفر در این شهر بر اثر بیماری‌های مربوط به آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

۸. پرچم کنونی ایران در سال ۱۹۸۰ انتخاب شد و سه نوار افقی هم اندازه به رنگ‌های سبز، سفید و قرمز دارد. سبز رنگ اسلام و نشانگر رشد است، سفید نماد صداقت و صلح و قرمز نماد شجاعت و شهادت است. در مرکز نوار سفید رنگ میانی تمثال شکیلی از واژه‌ی “الله” و عبارت لا الله اله الله به شکل گل لاله قرار دارد. در لبه‌های داخلی نوارهای سبز و قرمز رنگ عبارت الله و اکبر ۲۲ بار تکرار شده است.

۹. در ۱۹۵۳، سازمان سیا در عملیات مخفیانه‌ای به نام عملیات آژاکس (کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲) شرکت کرد تا دولت دموکراتیک نخست وزیر وقت، مصدق، را سرنگون کند. در عوض، شاه با اعطای سهم ۴۰ درصدی در صنعت نفت ایران به امریکایی‌ها پاداش داد! اگر ایرانی‌ها متوجه نقش ایالات متحده می‌شدند، موجب بی‌اعتمادی آنها نسبت به این کشور در سال‌های آتی می‌شد.

۱۰. در ۱۹۷۹، گروهی از دانشجویان مسلمان و شبه نظامیان سفارت امریکا را در تهران تصرف کردند. در حمایت از انقلاب ایران، آنها از ایالات متحده خواستند که شاه پهلوی را که از سرطان رنج می‌کشید و برای درمان در امریکا به سر می‌برد، تحویل‌شان بدهند. بعد از ۴۴۴ روز، درست دقایقی بعد از آن که رییس‌جمهوری رونالد ریگان سوگند یاد کرد، گروگان‌ها آزاد شدند.

۱۱. در طول جنگ ایران و عراق، ایالات متحده رسما از عراق حمایت کرد و به دیگر کشورها نیز فشار می‌آورد که فروش اسلحه به ایران را متوقف کنند. با وجود این، بعدا مشخص شد که خود ایالات متحده به این کشور(ایران) سلاح می‌فروخته است.

۱۲. تقریبا نیمی از ایران آب و هوای بیابانی خشک دارد. میزان بارش سالانه در این کشور کمتر از ۱۰ سانتیمتر است.

۱۳.  ایران بیش از ۱ میلیون پناهنده‌ی خارجی را در خود جای داده است، بیش از هر کشور دیگری در جهان. بیشتر پناهنده‌ها از افغانستان یا کردهای عراقی هستند.

۱۴. تنها در یک رود ایران، یعنی کارون، می‌توان قایقرانی کرد آن هم در مسافت‌های کوتاه.

۱۵. ایران ۵۰% بازار خاویار دریای خزر را تحت کنترل دارد. قیمت هر ۲۸ گرم از تخم ماهیان خاویاری بلوگای دریای خزر می‌تواند به ۶۱۵۰۰۰ تومان برسد. ماهی خاویار بلوگا در زمان دایناسورها در رودخانه‌ها شنا می‌کرد – اما نسل ماهی خاویار که می‌تواند تا ۱۰۰ سال عمر کند، به سرعت در حال انقراض است. طرفداران محیط زیست معتقدند که ممنوعیت کامل صید ماهی خاویار می‌تواند به حفظ این موجودات باستانی کمک کند.

۱۶. در زبان فارسی، واژه‌ی ایران به معنی “سرزمین آریایی‌ها” است.

 

۱۷. تقریبا ۷۰% از جمعیت ایران زیر ۳۰ سال هستند.

۱۸. بعد از عزل شاه ایران در ۱۹۷۹، ایران از یک نظام حقوقی به قانون اسلامی تغییر رویه داد. به موجب این قانون زنان به لحاظ ذهنی یا حقوقی با مردان برابر نیستند. به علاوه، فرزندان جزو مایملک مردان به حساب می‌آیند و در صورت طلاق، زنان به طور کامل حضانت فرزندان را از دست می‌دهند.

۱۹. در ایران، مردانی که ازدواج نمی‌کنند تمام عمر در خانواده‌ی پدری می‌مانند و به آنها پسر عزب می‌گویند(پسری که مرد نشده است).

۲۰. یک سازمان ایرانی برای کسی که سلمان رشدی مولف کتاب آیات شیطانی را بکشد ۳ میلیون دلار پاداش تعیین کرد. این کتاب به این نکته اشاره کرده است که بعضی از آیات قران الهام واقعی از سوی خداوند نیستند و شیطان تغییر چهره داده و به محمد(ص) ایده‌های غلطی را القا کرده است.

۲۱. از زمان‌های باستان، مردم ایران از یک سیستم آبرسانی به نام قنات استفاده می‌کرده‌اند. در این شیوه آب‌های زیرزمینی را جمع و آن را از طریق یک سری کانال‌ به جاهایی که مردم احتیاج دارند هدایت می‌کنند.

۲۲. ایرانیان به مدت بیش از ۲۵۰۰ سال قالیچه‌های زیبا می‌بافته‌اند. هنگام درست کردن قالیچه‌ها، بافندگان ایرانی اغلب از روی عمد اشتباهی مرتکب می‌شوند. آنها با این کار می‌خواهند نشان بدهند که “فقط خداوند بی‌عیب و نقص است”. بعد از نفت دومین بزرگترین کالای صادراتی ایران فرش است.

۲۳. پایتخت ایران، تهران است که به معنی “دامنه‌ی گرم” است. تقریبا ۱۲ میلیون نفر در این شهر زندگی می‌کنند.

۲۴.  جمعیت ایران در ۲۰۱۲ بالغ بر ۷۸.۸۶۸.۷۱۱ نفر بود که این کشور را هجدهمین پرجمعیت‌ترین کشور دنیا لقب داده بود.

۲۵. اگر در ایران به زنی تجاوز بشود، پلیس این قدرت را دارد که مرد را– با یا بدون رضایت آن زن- مجبور به ازدواج با قربانی خود کند، هرچند آن مرد می‌تواند بعدا بلافاصله او را طلاق بدهد. در ایران، ازدواج برای یک زن طلاق گرفته از دختری که باکره نیست راحت‌تر است.

۲۶. در ایران، هیچ قانونی برای تجاوز زناشویی وجود ندارد چون زن جزو دارایی‌های مرد به حساب می‌آید. اگر علائمی از سوء استفاده وجود داشته باشد، اعضای مذکر خانواده‌ی زن ممکن است شوهرش را تهدید کنند، اما این کار جزو وظایف پلیس نیست.

۲۷. در ایران، افراد مونث بالای ۹ سال باید در اماکن عمومی حجاب داشته باشند. به علاوه، قوانین مذهبی به زنان اجازه نمی‌دهد در حضور مردان برهنه (با لباس حمام) ظاهر شوند.

۲۸. از چهره‌های سرشناس ایرانی-امریکایی می‌توان به این موارد اشاره کرد: دارا خسروشاهی، رییس و مدیرعامل شرکت اکسپدیا؛ امید کردستانی، نایب رییس ارشد سابق گوگل؛ اسحاق لاریان، تولید کننده‌ی عروسک‌های برتز؛ دیوید مراگ تولید کننده‌ی هات پاکتز؛ پیر امیدیار، موسس‌ای بی؛ کریستین امان پور، گوینده‌ی اخبار؛ و مت غفاری، کشتی گیر برنده‌ی مدال نقره‌ المپیک.

۲۹. فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) در ۲۰۰۷ استفاده از حجاب را ممنوع کرد، که مانع از آن شد تا تیم فوتبال زنان ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک ۲۰۱۲ شرکت کند.

۳۰. فرهنگ ایرانی به خاطر داشتن ادبیات شعری زیبا، قالیچه‌های لوکس، و باغ‌های سرسبز معروف است. در واقع، ریشه‌ی واژه‌ی انگلیسی پارادایس(پردیس/بهشت) واژه‌ا‌ی فارسی به معنی “باغ محصور” است.

۳۱. ایران یکی از بالاترین نرخ‌های رشد شهری را داشته و بین سال‌های ۱۹۵۰ و ۲۰۰۲ از ۲۷% تا ۶۰% رشد را تجربه کرده است. تا سال ۲۰۳۰ هشتاد درصد جمعیت این کشور شهری خواهند بود.

 

 

۳۲. قوم ماد اصالت آریایی داشتند و نخستین مردمی بودند که تا قرن ششم قبل از میلاد ایران را متحد و یکپارچه کردند. یکی از قبایل، یعنی مغ‌ها، روحانیون قدرتمند زرتشتی بودند. معروف‌ترین مغ‌ها سه مرد دانای داستان مسیحیان هستند که برای مسیح تازه متولد شده هدایایی بردند. کاشف ایتالیایی قرن ۱۳ مارکوپولو ادعا کرده است که از مزار این سه مرد دانا در جایی که الان به عنوان پایتخت ایران شناخته می‌شود، یعنی تهران، دیدن کرده است.

۳۳. درحالی که روابط همجنسگرایانه در ایران ممنوع است، آیت‌الله خمینی حکمی صادر کرد که به موجب آن دگرجنسگونگان(ترنس‌ها) مجاز بودند در ایران عمل تغییر جنسیت انجام بدهند. از ۲۰۰۸، بعد از تایلند، ایران بیشترین تعداد عمل تغییر جنسیت را در جهان انجام داده است. دولت حتی در این زمینه کمک‌های مالی نیز فراهم می‌آورد.

۳۴. ایران یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان خاویار، پسته، و زعفران جهان است.

۳۵. شخصیت‌هایی از کتاب مقدس که ادعا می‌شود در ایران دفن شده‌اند استر، دانیال نبی، کوروش کبیر، داریوش کبیر، و سنت تادئوس هستند.

۳۶.بسیاری از ایرانی‌ها ماست را یک خوراکی شگفت‌انگیز می‌دانند. از این ماده خوراکی برای درمان زخم‌ها، تسکین آفتاب سوختگی، و حتی افزایش طول عمر استفاده می‌شود. بعضی از مردم از ماست به عنوان ماسک صورت استفاده می‌کنند.

۳۷. چون ازدواج‌های مرسوم ایرانی بسیار پر هزینه هستند، دولت مراسم ازدواج گروهی برپا می‌کند تا هزینه‌ها را کاهش دهد و جوانان ایرانی را به ازدواج تشویق کند.

۳۸. در ۲۰۰۷، ایران بزرگترین فرش دستباف جهان را برای مسجدی در امارات متحده‌ی عربی بافت. این فرش به اندازه‌ی یک زمین فوتبال بود.

۳۹. چوگان در اوایل قرن ششم قبل از میلاد، و اساسا به عنوان تمرینی برای سواره‌نظام‌ها بازی می‌شده است.

۴۰. ایران به عنوان “پایتخت عمل جراحی بینی جهان” لقب گرفته است چراکه بینی غربی به شکل مطلوب بینی برای زنان جوان ایرانی تبدیل شده است.

۴۱. ایران با مساحت کل ۱.۶۴۸.۱۹۵ کیلومتر مربع هجدهمین کشور بزرگ جهان است. این کشور فقط کمی از آلاسکا کوچکتر است.

۴۲. در ۲۰۰۲، ایران پذیرفت که ظرف ۱۸ سال گذشته، به صورت پنهانی با کمک روسیه روی یک برنامه‌ی انرژی هسته‌ای کار می‌کرده است. رییس‌جمهوری وقت محمود احمدی نژاد اعلام کرد که اهداف هسته‌ای این کشور صلح آمیز است و این که تولید سوخت هسته‌ای “حق مسلم” ایران است.

۴۳. شعر و شاعری در فرهنگ ایرانی جایگاه بخصوصی دارد. تمام ایرانیان می‌توانند ابیاتی از اشعار معروف فارسی- من جمله معروف‌ترین مجموعه‌ی شعر ایرانی یعنی شاهنامه – را از بر بخوانند.

۴۴. بنای تاریخی شاهنشاه(شهیاد) در ۱۹۷۱ برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران طراحی و ساخته شد. نام این بنا بعدا به برج آزادی تغییر پیدا کرد.

۴۵. زنان در ایران از یک پوششی به نام حجاب پیروی می‌کنند. مجازات پیروی نکردن از قانون حجاب ضربات شلاق است، هرچند که این قانون همیشه هم اجرا نمی‌شود.

 
 

۴۶. در ایران چند همسری قانونی است، و مردان می‌توانند تا ۴ زوجه اختیار کنند. سن ازدواج درحال‌حاضر ۱۳ سال است که نسبت به اوایل انقلاب که ۹ سال بود ۴ سال بیشتر شده است. پسرها ممکن است در ۱۵ سالگی ازدواج کنند، یعنی همان سنی که به لحاظ قانونی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

۴۷. فوتبال محبوب‌ترین ورزش در ایران است. تیم ملی فوتبال این کشور سه بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شده و در سه دوره‌ی جام جهانی حضور داشته است.

۴۸. فارس‌ها اکثریت جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند(۶۱%)، پس از آن آذری‌ها (۱۶%)، کردها (۱۰%)، لرها (۶%)، بلوچ‌ها (۲%)، عرب‌ها (۲%)، ترکمن‌ها (۲%) است و سایر اقوام (۱%) قرار دارند.

۴۹. اسلام دین غالب در ایران است (۹۸%): که ۸۹% آنها شیعه و ۹% سنی هستند. ادیان دیگر مثل زرتشتی، یهودیت، مسیحیت، و بهائیت ۲% باقیمانده را تشکیل می‌دهند.
۵۰. در ماه دسامبر سال ۲۰۰۳ در شهر بم واقع در جنوب شرقی ایران زلزله‌ای به وقوع پیوست که جان ۳۰.۰۰۰ نفر را گرفت.



:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی
با سلام.به دنیای لوکس بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز لوکس بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در لوکس بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید.
در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.جهت حذف این مطلب وارد مدیریت وب خود شوید و از قسمت ویرایش مطالب قبلی ،مطلبی با عنوان به وبلاگ خود خوش امدید را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در لوکس بلاگ سپری نمایید...

:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 0 0 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد